Jak pozyskiwanie linków wpływa na pozycjonowanie?

Łukasz Wesołowski | 29 kwietnia 2019 | Pozycjonowanie | 6 komentarzy

pozyskiwanie linków

Pozyskiwanie linków zewnętrznych z wysoko notowanych stron to z pewnością ważny, o ile nie kluczowy element skutecznego pozycjonowania witryny. Jaki dokładnie wpływ wywierają pozyskane linki na pozycję strony w wyszukiwarce Google? Czy zależność między autorytetem domeny, a przekazywanym linkiem rzeczywiście jest tak ogromna i to od niej zależy pozycja danej strony www? Przekonajmy się.

Kiedy taktyka pozyskiwania linków przeprowadzana jest poprawnie?

Link building (czyli pozyskiwanie linków) to w dużym uproszczeniu wstawianie hiperłącza na różnych tematycznych stronach w internecie. W celu rozróżnienia charakteru danego linku, dzielimy je na:

Linki wewnętrzne – dodawane są w obrębie jednej witryny internetowej i prowadzą np. do jej podstron.

Linki zewnętrzne – tworzone na innych stronach www, gdzie odnośnik przekieruje użytkownika na pozycjonowaną stronę. Im wyższy współczynnik PageRank (aktualnie ukryty) witryny, na której widnieje link – tym lepiej. Tego rodzaju hiperłącza umieszcza się między innymi na portalach społecznościowych, blogach, forach bądź w merytorycznych artykułach.

PageRank to kluczowe narzędzie sortowania stron w wynikach wyszukiwania. W momencie, gdy internauta wpisuje dane w wyszukiwarce, algorytm Google dokonuje badania jakie strony w jego indeksie są z nimi ściśle powiązane. Wtedy okazuje się, że wyniki należy liczyć w dziesiątkach tysięcy, setkach lub nawet milionach. Z tego powodu, do gry wkracza PageRank i to on w pewnym stopniu sortuje znalezione strony. Podstawą tego procesu są kryteria jakości profilu linków – algorytm bada je, a następnie przypisuje każdej stronie wartości od 1 do 10.

Im więcej witryn z treściami wysokiej jakości posiada hiperłącza do danej strony, tym większy ma ona autorytet w „oczach” PageRank. Ujmując całość w prostych słowach, algorytm ten odczytuje linki jako rekomendacje. W takim przypadku, duża ilość linków do danej strony to podstawowy znak, że jest ona miejscem interesującym. Pamiętać należy jednak o tym, że sytuacja ta ma ogromne znaczenie TYLKO wtedy, gdy strona linkująca posiada wysokiej jakości merytoryczne treści. Przedstawiony algorytm Google jest jednak tylko jednym z wielu elementów decydujących o ostatecznej pozycji danej strony wśród wyników wyszukiwania, a wprowadzane do kodu aktualizacje powodują, że z czasem zastępują jego działania inne narzędzia – zostaną one przedstawione w dalszej części tego artykułu.

Wysokiej jakości treści, a pozycja w wyszukiwarce.

Dobra jakościowo treść to szereg zalet, które odbijają się na wynikach wyszukiwania Google oraz pozyskiwaniu linków. Należy jednak wszystko dokładnie przeanalizować i zagłębić temat. Zdecydowanie lepszą opcją jest dodanie na stronę dłuższych treści, które poruszają jakiś istotny temat, niż „wrzucenie” krótkiego, nic nie wnoszącego tekstu. Jednym z powodów, dlaczego tak, a nie inaczej, jest pozycjonowanie long-tail. To dobranie fraz kluczowych, które składają się z kilku słów, które razem tworzą zgraną całość. Wykorzystanie tak złożonych wyrazów umożliwia zwiększenie ruchu na stronie. Słowa dwu i trzywyrazowe stanowią około 50% zapytań w wyszukiwarkach. Natomiast ich jednowyrazowe odpowiedniki to nieco ponad 20% wszystkich zapytań. Tworząc więc dłuższe treści pojawia się o wiele większa szansa na nieświadomie połączenia kilku słów kluczowych, których wcześniej nie brano pod uwagę. Wyczerpująca, długa i wysokiej jakości treść z pewnością jest kluczowym narzędziem do skutecznego pozycjonowania.

Wracając do tematu link buildingu. Pozyskiwanie linków ze stron, na których znaleźć można wysokiej jakości treść Google traktuje o wiele lepiej, niż hiperłącza pochodzące ze źródeł o małej ilości treści, na dodatek niskiej jakości. Ponadto, długi i ciekawy tekst to idealny sposób na utrzymanie użytkownika na dłuższy czas. Jeżeli strona i zawarta w niej treść go zainteresują, wydłuży się czas trwania sesji co ma bardzo pozytywny wpływ na pozycjonowanie SEO i pozycję w wyszukiwarce. Dzięki rozbudowie bloga, tworzeniu artykułów i poradników można stworzyć frazy long-tail w pełni przypadkowo.

Powodów, dla których warto na stronie mieć wysokiej jakości treści jest więc kilka. Pomijając fakt, że merytoryczny tekst ma wartość sentymentalną i przyciąga użytkownika, skupić należy się na zaawansowanych algorytmach, które Google ciągle udoskonala. Posiadanie unikalnej treści sprawia, że można zoptymalizować ją maksymalnie pod kątem SEO. Ważne jednak jest, aby nie publikować kopii tekstu w obrębie jednej witryny. Jeśli nie dostosujemy się do tej zasady, algorytm Google oznaczy stronę jako „duplicate content”, co oznacza z j. angielskiego „powtórzona treść”. Strony internetowe, których treści częściowo lub w całości zostały skopiowane na dany serwis lub powtarzają się na wielu podstronach nazywamy właśnie duplicate content. Takie teksty to szereg nieprzyjemności i kar ze strony algorytmu Google, bowiem powielone teksty błyskawicznie spostrzega Panda, po czym bezlitośnie przechodzi do działania.

Algorytm Panda oraz Pingwin

Kara algorytmiczna poważnie wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce Google i nie ma wątpliwości, że kopiowanie treści to gra niewarta świeczki. Czym jest Panda? Jej podstawowym zadaniem jest ukaranie stron o niskiej jakości treściach, które nie niosą żadnej wartości dla użytkownika. W pierwszej kolejności algorytm uderza w strony zasypane spamem, ponieważ najczęściej cechują się sztucznie generowanymi treściami. Jeśli jednak witryna posiada dobre jakościowo teksty, które zostały przemyślanie utworzone, to spadki widoczności w wyszukiwarce mogą pojawić się podczas obecności zduplikowanych treści w obrębie podstron (tj. duplicate content). Warto dodać, że Panda dotyczy całej strony internetowej – więc jeśli pod danym linkiem znajdzie się fragment treści niskiej jakości, to spadek widoczności w wyszukiwarce dotknie całej witryny. Zależności między wysokim autorytetem domen z których pochodzi link, a pozycją w Google są bardzo silne i nie należy ich bagatelizować. Jeśli strona linkująca została ukarana poprzez algorytm Panda ze względu na słabą jakościowo treść, to automatycznie link building osłabnie i nie ma co do tego żadnych wątpliwości.

Jeszcze lepszym dowodem na silne powiązanie między pozyskiwaniem linków na stronach wysokiej jakości, a pozycją w wyszukiwarce jest algorytm Pingwin. To inteligentne narzędzie, które ma za zadanie karać strony posiadające nienaturalny profil linków oraz wiele hiperłączy spamerskich. Pingwin jest algorytmem dotyczącym wszelkich linków i dokładnie bada źródło każdej strony. W celu uniknięcia kary, uwagę należy zwrócić przede wszystkim na oczyszczanie szkodliwych i nienaturalnych przekierowań. Jeśli linki będą umieszczane na witrynach wysokiej jakości, które działają zgodnie z zasadami Google i nie zostały objęte karą algorytmiczną, to konsekwencje widoczne staną się w dość krótkim czasie. Algorytmy wyszukiwarki są na tyle rozbudowane, że rozpoznają takie działania i pozwolą linkowanej witrynie osiągnąć zdecydowanie lepszą pozycję.

Pozyskuj linki w odpowiednim miejscu!

Unikalna i dobra treść stworzona zgodnie z zasadami SEO to klucz do wysokiej noty podczas wyszukiwania. Każdy właściciel danej witryny chce być widoczny w sieci, jednak nie zawsze wie, jak tego dokonać. Poza cierpliwością i godzinami spędzonymi przed komputerem, warto zapoznać się z zasadami funkcjonowania Google i jego algorytmami. Jak się okazuje, to bardzo mądre narzędzia, a podpadnięcie jednemu z algorytmów może być fatalne w skutkach i skończyć się brakiem ruchu na stronie.

Prowadzisz stronę internetową? Umieszczaj w jej obrębie tylko wartościowe i unikalne treści, które nie zostały skopiowane. Dodatkowo pomyśl o frazach kluczowych, nie stosuj taktyki umieszczania ich w każdym zdaniu, ponieważ skończy się to zaspamowaną witryną. Jeśli rozpoczynasz lub jesteś w trakcie pozyskiwania linków ze stron zewnętrznych, umieszczaj hiperłącza na wartościowych stronach, które przekazują jakąś merytoryczną wartość i są mądrze zbudowane. Duża ilość linków ze stron o niskiej jakości, które ukarane zostały przez algorytmy Google nie wpłynie na Twoją witrynę w większym stopniu – po prostu zmarnujesz swój cenny czas.

6 odpowiedzi na “Jak pozyskiwanie linków wpływa na pozycjonowanie?”

  1. Dawid pisze:

    Jestem absolutnie przekonany, że właściwy link building wraz z całym procesem optymalizacji potrafi przynieść naprawdę dobre efekty. Oczywiście osoba która to robi musi mieć pojęcie o tych działaniach.

  2. Damian pisze:

    Jestem zwolennikiem ostrożności przy link buildingu. Widziałem strony klientów, które pozycjonowały się lepiej niż wtedy gdy przejęła je jakaś agencja. Wtedy niskiej jakości linki spowodowały spore spadki.

  3. Kris pisze:

    Niestety dzisiaj trzeba bardziej selekcjonować miejscówki niż kiedyś. No i skończyły się czasy bezmyślnego katalogowania 😉

  4. Krystian pisze:

    Czasy bezmyślnego katalogawania może i się skończyły, ale same katalogi funkcjonują jeszcze całkiem nieźle. Co do samego linkowania, to owszem, trzeba zwracać uwagę na miejsca gdzie zostawiamy odnośniki do strony. Szkoda tylko, że nie napisaliście nic o linkach dofollow i nofollow, bo to też robi różnicę i dla osób prowadzących małą stronę internetową często jest lepiej skupić się na poprawie strony internetowej, treści i linkowania wewnętrznego, dodając do tego parę mocnych linków dofollow, niż skupiać się na prowadzeniu rozbudowanego profilu linków zewnętrznych.

  5. […] płatne zlecenia. Należy pamiętać, że osoba która pisze teksty seo nie musi się znać na pozyskiwaniu linków do seo, gdyż to nie jest materią jego […]

  6. […] linkowanie wewnętrzne jest bardzo dobrym sposobem na to, aby nasza strona została dodana do wyszukiwarki Google. Jednak […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    ×

    Darmowa wycena pozycjonowania

    Formularz wykorzystuje Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, jak przetwarzane są twoje dane.

    SEO BLOG

    Zapoznaj się z nowościami z branży SEO i zobacz co nowego jest na blogu

    pozycjonowanie stron za darmo
    Pozycjonowanie stron za darmo

    Pozycjonowanie stron za darmo lub może inaczej, bardziej z zapytaniem. Czy można pozycjonować stronę za darmo? Niby pytanie samo...

    content marketing
    Content marketing

    Content marketing pojawił się już w XVIII wieku, kiedy Benjamin Franklin opublikował „Almanach biednego Ryszarda” w celu promowania swoich...

    przechwytywanie darmowych domen
    Przechwytywanie darmowych domen pod zaplecze pozycjonerskie

    Przechwytywanie darmowych domen pod zaplecze pozycjonerskie wcale nie musi być trudne i wiąże się to z małym algorytmem zadań...

    pozyskiwanie linków
    Jak pozyskiwanie linków wpływa na pozycjonowanie?

    Pozyskiwanie linków zewnętrznych z wysoko notowanych stron to z pewnością ważny, o ile nie kluczowy element skutecznego pozycjonowania witryny....

    SEO BLOG