Posiadając własną stronę internetową każdy z nas chce, aby była ona odwiedzana przez jak największą ilość użytkowników. Dumnie stawiamy naszą stronę, dodajemy kod śledzenia Google Analytics i czekamy na pierwsze wizyty. Oczywiście pojawiają się one z czasem i wiele zależy od tego o czym jest nasza strona czy sklep, jak są promowane itp. Pewnego dnia sprawdzając statystyki nagle widzimy wzrost odwiedzin o nieproporcjonalną liczbę i do tego współczynnik odrzuceń wynosi 100%. To jest spam w Google Analytics i jest sposób na to aby z nim powalczyć.
Jak ustawić filtr w Analytics ?
Jednym i w sumie wobec mnie najbardziej skutecznym sposobem na odfiltrowanie spamu w Google Analytics jest ustawienie filtra. Nie jest to skomplikowana czynność i zajmuje nie więcej niż jedną minutę. Ja korzystam ze sprawdzonego sposobu i predefiniowanego filtra lecz wiem, że są osoby które ustawiają filtry niestandardowy. Aby ustawić filtr na spam w Google Analytics wystarczy tylko postępować po kolei :
- Logujemy się na nasze konto Analytics i wchodzimy w
- Wybieramy odpowiednio: konto, usługę i widok danych.
- W widoku danych wchodzimy w zakładkę Filtry.
- Wybieramy
- Ustawiamy filtr jak na poniższym obrazku:
– Nazwa filtra (Tutaj wpisujemy nazwę jak nasz filtr będzie się nazywał)
– Typ filtra (Predefiniowany)
– Wyklucz / liczba wizyt na tej nazwie hosta / równe
– Wpisujemy nazwę hosta jaki chcemy przefiltrować czyli w naszym przypadku wykluczyć, aby się nie pojawiał w statystykach
Takie ustawienie u mnie sprawdza się dobrze i prawidłowo odfiltrowuje wszelkie niechciane źródła odwiedzin. Jednak abyśmy wiedzieli skąd przychodzi nasz spam w Google Analytics to musimy wyszukać host odsyłający (referral). W tym celu udajemy się do:
- Strona główna
- Pozyskiwanie
- Przegląd (wybieramy referral). W moim jednym z przypadków był taki host
Jeśli zauważycie u siebie w Google Analytics w zakładce Czas rzeczywisty takie coś jak : /h/368161.html to możecie być pewni, że właśnie wasze statystyki spamowe się zwiększają. W przypadku dużych serwisów które mają w tysiącach UU, spam w liczbach kilkudziesięciu odwiedzin zginie gdzieś na końcu statystyki. Jednak młode i świeże strony www mogą mieć problem z oszacowaniem prawidłowej liczby odwiedzin, jeśli ich serwis jest odwiedzany przez kilka lub kilkanaście osób dziennie.
Skąd pojawia się spam na stronie
To pytanie zadaje sobie wiele osób, a w szczególności te które jeszcze na dobrze nie zaczęły ich pozycjonować ani reklamować w żaden sposób. Poniżej podaję listę hostów skąd trafia do mnie spam. Bynajmniej jak na razie gdyż co jakiś czas pojawia się nowe źródło.
get-more-freele-visitors.info
costabarocca.dfix.it
we-ping-for-youeed.info
earn-moneyen.info
worldwide-seo-services.com
seo-services-with-results.com
tbffinance.com
get-seo-help.com
bayareacremation.com
free-seo-consultation.com
affordable-link-building.com
krumbleof-ads.info
krumble-adsist.info
Co chwilę na tablicach Facebooka w różnych grupach pojawiają się zapytania osób odnośnie spamu w Google Analytics i najlepszym sposobem jest po prostu go odfiltrować. Kwestia bezpieczeństwa w przypadku używania wtyczek WordPress to już całkowicie inna sprawa, ale taki spam nie jest groźny.