Blog firmowy i jego prowadzenie. Jak zdefiniować swoją linię redakcyjną?

Łukasz Wesołowski | 17 grudnia 2021 | Poradnik | Brak komentarzy

Blog firmowy

W erze informacji, posiadanie spójnej strategii komunikacyjnej przyczynia się do sukcesu Twojej firmy. Podczas dystrybucji treści, w Twoim interesie jest nadanie spójnego wizerunku marki w różnych kanałach komunikacji. Aby zoptymalizować i udoskonalić swoją strategię treści, musisz określić linię redakcyjną. Są to mniej lub bardziej elastyczne zasady, które nadają kształt dyskursowi Twojej marki. Jak więc zdefiniować linię redakcyjną? Oto kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc i jak możesz w przejrzysty sposób prowadzić blog firmowy.

Określ cele tworzenia treści.

Rozpoczynając strategię tworzenia treści, musisz wcześniej zdefiniować swoje cele. Jeśli stworzysz bloga firmowego na swojej stronie internetowej, może to pomóc Ci zdobyć rozgłos w Twojej dziedzinie wiedzy. Im więcej wysokiej jakości treści publikujesz, tym bardziej prawdopodobne jest, że będziesz plasował się wyżej na określone zapytania, aby zdobyć ruch. Jednak budowanie organicznego ruchu na stronie może nie być Twoim głównym celem. Twoim celem może być również pozyskiwanie leadów, zwiększanie sprzedaży i budowanie lojalności klientów. Twoje treści mogą być również wykorzystywane jako wizytówka lub do przekazywania wartości. Niezbędne jest zatem określenie swoich celów. Po zdefiniowaniu celów, można skupić się na rodzaju treści, które najlepiej nadają się do ich osiągnięcia.

Zastanów się nad przesłaniem, które chcesz przekazać.

Czy zastanawiałeś się nad rodzajem wiadomości, które chcesz przekazać? Mogą to być tutoriale, porady, aktualności z Twojej branży, informacje o Twoich produktach lub usługach. Lista jest nieskończona! Aby dać sobie jak największe szanse, pomyśl o czytelniku. Postaw się na ich miejscu. Co Twoja persona chciałaby przeczytać na Twojej stronie? Jakie problemy muszą rozwiązać? W ten sposób zaczynasz od treści, które są istotne dla Twoich odbiorców.

Zdefiniuj swoją grupę docelową.

W życiu codziennym dostosowujesz swoją mowę do osoby, z którą rozmawiasz. W content marketingu jest tak samo! Trudność polega na tym, że wymiana rzadko jest bezpośrednia i natychmiastowa. Pamiętaj, że blog firmowy również stanowi o Tobie samym.
Aby zdefiniować linię redakcyjną, musisz najpierw określić swoją grupę docelową, aby wiedzieć, jak kształtować swój przekaz. Czy zwracasz się do innych firm (B2B) czy do bezpośrednich klientów (B2C)? Czy są to przedsiębiorcy, młodzi konsumenci, seniorzy? Spróbuj dowiedzieć się, co lubią i czego szukają. Jakiego rodzaju produkty lub usługi konsumują. Jakie są ich problemy? Znając dobrze swoją grupę docelową, będziesz mógł przyjąć odpowiedni ton i dzielić się treściami o wysokiej wartości dodanej.

Wybierz odpowiedni kanał i rodzaj treści.

Wiele firm wpada w pułapkę próbując być na wszystkich kanałach jednocześnie. Na początek skup się na kilku kanałach komunikacji. Jeśli chodzi na przykład o sieci społecznościowe, ogranicz się do maksymalnie dwóch (YouTube i Linkedin). Spróbuj również dowiedzieć się, jakie rodzaje treści konsumują Twoi odbiorcy: wideo, zdjęcia, blog. Każdy kanał i każdy rodzaj treści ma swoje ograniczenia, które pomogą Ci określić linię redakcyjną. Szukaj swoich odbiorców tam, gdzie są oni obecni: młodzi ludzie będą korzystać z Tik Tok, podczas gdy starsi będą zaglądać na Facebooka. Jeśli szukasz profesjonalnej publiczności, postaw na LinkedIn.

Ustanowienie karty redakcyjnej.

Na tym etapie masz już wszystkie informacje potrzebne do sporządzenia karty redakcyjnej. To wymaga czasu, ale pomoże Ci zoptymalizować tworzenie treści w późniejszym czasie. W tym dokumencie wymieniasz wszystkie zasady, których należy przestrzegać: jak należy się do Ciebie zwracać, czy powinieneś zawierać pytania retoryczne czy nie, strukturę standardowych tekstów (karty produktów, wpisy na blogu, infografiki, zdjęcia), jakie terminy powinny być preferowane w stosunku do innych, itp. Jest to ważny punkt w określaniu linii redakcyjnej.

Analiza blogów konkurencji.

Ten krok ma fundamentalne znaczenie. Z jednej strony, musisz studiować treści konkurencji, aby czerpać inspirację. Dzięki temu możesz sprawdzić, co działa najlepiej w Twoim sektorze. Z drugiej strony, jeśli czytasz między wierszami, możesz poprawić te treści, oferując spersonalizowany punkt widzenia. Z drugiej strony, przydatne może okazać się przeprowadzenie badania SEO. Przede wszystkim wpływa to na pozycjonowanie strony www. Pozwoli Ci to zrozumieć, jakich zapytań używają Twoi konkurenci i jak bardzo są konkurencyjni. Innymi słowy, chodzi o to, aby wiedzieć, w jakich warunkach będzie możliwe pozycjonowanie na pierwszej stronie Google na dany temat. W ten sposób można również sporządzić listę tematów, które można uwzględnić w planowaniu redakcyjnym. Warto aby nasz blog firmowy również zawierał te wszystkie kwestie.

Tworzenie planu redakcyjnego.

Opracowanie planu redakcyjnego jest powtarzalnym zadaniem dla każdej firmy posiadającej strategię contentową. Powinien on zawierać tematykę publikacji, konkretne zagadnienia (tytuł, problematyka, cel), harmonogram publikacji oraz nazwiska autorów, którzy będą nad nim pracować. Może być tygodniowy, miesięczny lub kwartalny.

Najważniejsze jest, aby sprawdzić, czy harmonogram redakcyjny jest zgodny z Twoim statutem i celami. Na przykład, z punktu widzenia SEO, czy Twój ruch organiczny stopniowo wzrasta? Jaki jest Twój współczynnik odrzuceń, współczynnik retencji, a nawet współczynnik konwersji? Krótko mówiąc, nie ma sensu publikować regularnie, jeśli Twoje publikacje nie przynoszą wymiernych rezultatów, które pomagają w rozwoju Twojej firmy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    ×

    Darmowa wycena pozycjonowania

    Formularz wykorzystuje Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, jak przetwarzane są twoje dane.

    SEO BLOG

    Zapoznaj się z nowościami z branży SEO i zobacz co nowego jest na blogu

    brief kreatywny
    Co to jest brief kreatywny?

    Brief kreatywny stanowi kluczowy dokument w procesie komunikacji między firmą a agencją kreatywną. Jego celem jest zwięźle i jasno...

    narzędzie i strategie API
    Narzędzia i strategie zarządzania API – Przewodnik po najlepszych praktykach

    W dobie cyfrowej transformacji, zarządzanie API (Application Programming Interfaces) staje się kluczowym elementem strategii biznesowych wielu firm. Efektywne zarządzanie...

    cykl życia API
    Cykl życia API – kompleksowy przewodnik

    Zarządzanie API odgrywa kluczową rolę w nowoczesnej architekturze informatycznej, pozwalając na efektywne i bezpieczne zarządzanie dostępem do funkcji i...

    zarządzanie API
    Zarządzanie API – klucz do nowoczesnych rozwiązań biznesowych

    Zarządzanie API odgrywa kluczową rolę w umożliwianiu firmom szybkiego adaptowania się do nowych wymagań rynkowych i innowacyjnych modeli biznesowych....

    SEO BLOG