Jesteś właścicielem strony internetowej, jednak nie wiesz jak zoptymalizować stronę pod SEO? Wbrew pozorom nie jest to wcale trudna rzecz do zrobienia. Oczywiście należy mieć pojęcie chociaż w podstawowym zakresie na temat budowania stron, używania języka HTML oraz stylów kaskadowych CSS. Znając te rzeczy z pewnością proces optymalizacji przebiegnie łagodnie i bez większych komplikacji. Wiele czynników zależnych jest również od tego jak zbudowana jest Twoja strona www. Czy jest to ogólnodostępny system zarządzania treścią jak WordPress, Joomla itp., czy może używasz autorskiego rozwiązania. W tym drugim przypadku musisz przyszykować się na trochę więcej pracy.
Podstawa podstaw języka HTML
Strona internetowa zawsze zbudowana jest według obowiązującego standardu. W naszym przypadku mówimy o języku HTML. Szkielet strony internetowej można porównać do budowy ciała ludzkiego dzieląc je na 2 zasadnicze obszary:
- Head (głowa) – znaczniki otwierające nagłówkowy kod html (nie mylić z header) zapisujemy <head> i zamykając </head>. Jak w ludzkim ciele głowa – jest odpowiedzialna za cały proces sterowania resztą. Tak samo podczas optymalizacji strony pod SEO tutaj dzieje się cała masa rzeczy. Head nie jest wyświetlany jako wyrenderowana zawartość.
- Body (ciało) – kod odpowiedzialny za wyświetlanie tego co użytkownik witryny widzi. Wszystko to co jest wyświetlane na monitorze. Zapisywana w html jest następująco <body> oraz zamykając </body>. To pomiędzy tymi znacznikami używamy tekstów, zdjęć, formularzy, skryptów wykonywalnych po stronie serwera tj. PHP, Node itp.
Porównując head i body do ciała ludzkiego łatwiej jest osobom nie mającym nic wspólnego z kodowaniem czy SEO pojąć jaki wygląda szkielet strony internetowej. Czyli head jako głowa jest podstawą sterowania witryny, natomiast body jako ciało jest odpowiedzialna za wykonywanie zdarzeń na stronie.
Podstawy optymalizacji stron www
Mając już za sobą prezentację szkieletu strony internetowej możemy przejść do podstaw optymalizacji pod kątem SEO. Jak zoptymalizować stronę pod SEO tak, aby Google lubiło ją bardziej niż inne witryny? Sam proces optymalizacji dla osób doświadczonych nie jest problemem, jednak należy zważyć, że konkurencyjne strony także zapewne optymalizują treści i kod więc sytuacja delikatnie mówiąc troszkę się komplikuje. No cóż takie zasady wolnego rynku, więc zacznijmy od tego co siedzi w sekcji <head>
- Tytuł strony www (title) – Krótki tekst opisujący zazwyczaj w paru wyrazach profil naszej witryny. To czym się zajmujemy oraz czego tyczy się sama strona www. Przede wszystkim nie aplikuj tam samych fraz kluczowych bo to nie ma sensu. Zamiast sobie pomóc, zaszkodzisz bardziej niż myślisz. Kieruj się zasadą równowagi. Tworzysz stronę dla użytkownika,a nie dla robotów Google. Tytuł powinien mieścić się w około 60- 70 znakach. Zbyt długi tytuł strony www automatycznie zostanie przycięty. Przy pozycjonowaniu na długi ogon ma to ogromne znaczenie, gdyż litera literze nie jest równa.
- Opis strony (meta desctiption) – Opis strony jej działalności i tego wszystkiego czego się dana witryna tyczy. Pole do popisu dla każdego webmastera budującego stronę. Masz do wykorzystania około 270 znaków na całe 3 linie wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Oczywiście słowa kluczowe muszą się tam znaleźć i to najlepiej od razu na samym początku. Jest jednak jedno ‚ale’. Mianowicie to, że uzupełniając opis strony nie jest równoznaczne z tym, że będzie on wyświetlany. Takie przypadki należą do rzadkości, jednak zdarzają się, że Google może zdecydować indywidualnie o tym co zostanie tam wyświetlone.
- Słowa kluczowe (meta keywords) – Kiedyś wpisywano tam frazy kluczowe, które kojarzą się bezpośrednio z zawartością witryny. Dziś odradzana technika i głównie nie stosowana. Możesz pozostawić puste lub całkowicie nie używać tego znacznika w sekcji head.
- Tag rel=canoncial (kanoniczność adresu url) – W przypadku dublowania się adresów www, które zawiera Twoja strona, jesteś zobligowany, aby wskazać ten ważniejszy. ja osobiście nie stosuję, wolę rozwiązanie przekierowań 301 bezpośrednio na serwerze.
Wyżej wymienione elementy to absolutne podstawy dające chociaż namiastkę optymalizacji. Jeśli męczy nadal Cię pytanie jak zoptymalizować stronę pod SEO to jedziemy dalej i jeszcze kilka przydatnych zasad.
Optymalizacja treści i obrazów
Bez znaczenia czy Twoja strona jest stroną firmową, blogiem czy innym miejscem gdzie możesz pochwalić się swoją działalnością czy usługami. To treść w dzisiejszych czasach dyktuje dość mocne warunku bycia albo nie w wyszukiwarce. Tworząc treści pamiętaj o poniższych zasadach:
- Nie duplikuj treści – Najszybszy sposób, aby dostać filtr algorytmiczny od Google. Jest to grzech główny w przypadku optymalizacji strony www. Powielając treści zawarte na innych witrynach sprowadzasz sam na siebie karę i to dość szybko. Bądź kreatywny wymyśl coś sam. Nie korzystaj z kanałów RSS.
- Twórz unikatowe treści – Daj poznać po sobie, że to co ludzie czytają jest napisane przez Ciebie. Unikatowość jest ściśle powiązana z duplikowaniem treści. Im lepsza jakościowo, tym wyższe noty od Google. Naturalność w dzisiejszych czasach jest bardzo pożądana przez Google.
- Długość treści – W tym przypadku ważne jest, aby wyczerpać znamiona topical authority, czyli kolokwialnie mówiąc aby czytelnik po przeczytaniu tekstu wiedział o co w nich chodziło i wyszedł z rozwiązaniem problemu po który przyszedł. Jeśli chodzi o samą długość to zdania są podzielone. Można opisać problem w 100 wyrazach, ale równie dobrze można pisać artykuł na 1500 słów i więcej. Jeśli nie wiesz do końca ile wyrazów ma zajmować Twój tekst możesz zastosować się do krzywej Quartza.
- Optymalizacja obrazów, chociaż przez wielu pomijana jest również pomocna przy optymalizacji strony. Wielu użytkowników czerpiąc wiedzę z wyszukiwarki Google wykorzystuje obrazy jako wyniki wyszukiwania. Jednym z najważniejszych elementów, aby Twoje obrazy stanowiły integralną część Twojej strony jest nadanie im opisów alternatywnych. Ustawienie frazy kluczowej w znaczniku alt=”fraza kluczowa” na pewno pomoże, a nie zaszkodzi.
Czy optymalizacja wystarczy ?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dobrze i skrupulatnie przeprowadzona optymalizacja na pewno dużo pomoże. Często witryny zoptymalizowane osiągają szybciej wyższe miejsca w wynikach wyszukiwania. Do tego wszystkiego dokładając pozycjonowanie można naprawdę zdziałać cuda. Gdy konkurencyjność witryny jest bardzo niska to dobra optymalizacja z pewnością może obejść się bez skomplikowanych zabiegów pozycjonowania. Więc czy już wiesz jak zoptymalizować stronę pod SEO tak, aby być bardziej widocznym?