Jak wybrać odpowiedni hosting?

Łukasz Wesołowski | 14 października 2022 | Poradnik | Brak komentarzy

jak wybrać hosting

Aby powstała strona internetowa, blog lub e-sklep, potrzeba kilku rzeczy: właściciela, autora, pomysłu, treści, grafik i – obowiązkowo – adresu oraz hostingu. Czym jest hosting? To nic innego, jak miejsce w sieci, w którym znajdują się wszystkie pliki tworzące daną witrynę internetową. Usługę tę proponuje sporo firm – zarówno polskich, jak i zagranicznych.

Hosting ma znaczenie

Każdy, kto choć raz zakładał choćby prywatnego bloga, musiał wybrać miejsce, w którym będzie go pisał. Jeśli z pewnych względów odpada darmowy hosting, trzeba pomyśleć o wykupieniu takiej usługi u jednego z hostingodawców. Wybór jest spory, co jednak – zwłaszcza na początku – nie ułatwia podjęcia decyzji.

Jaki powinien być dobry hosting?  Szybki, pewny, z pomocą techniczną i niestwarzający problemów. To jednak pojęcia dosyć ogólne, które niewiele powiedzą osobie, która dopiero zaczyna przygodę z własną witryną internetową.

Podstawowe parametry hostingu, na które warto zwrócić uwagę przy dokonywaniu wyboru pakietu

Przeglądając oferty hostingodawców, dosyć szybko można zauważyć, że hostingodawcy proponują czasem nawet kilka pakietów różniących się takimi parametrami, jak:

  • ilość miejsca na pliki,
  • liczbą domen, które można podpiąć w pakiecie
  • liczbą skrzynek e-mailowych, które można utworzyć
  • liczbą możliwych baz SQL
  • często wielkością transferu, na który składa się zarówno umieszczanie materiałów na witrynie, jak i odwiedziny czytelników i przeglądanie witryny przez nich treści.

Jednak nie warto poprzestawać na oglądaniu oferty tylko jednej firmy. Zdarza się bowiem, że w jednej lub bardzo podobnej cenie u innego hostingodawcy, można otrzymać np. więcej miejsca na dane, nieograniczony transfer i wsparcie  24 godziny na dobę.

Co brać pod uwagę, aby wybrać najlepszy hosting dla siebie?

Przede wszystkim istotne jest, czy hosting będzie służył do utworzenia bloga prywatnego, e-sklepu, strony hobbystycznej czy witryny firmowej. To bowiem pociąga za sobą zapotrzebowanie choćby na konkretną ilość miejsca na pliki, konkretną liczbę skrzynek e-mailowych czy domen i poddomen do podpięcia. Do prywatnego projektu wystarczy często do 2 GB miejsca, ale na stronę firmową, która będzie się rozwijać i być może zostanie wzbogacona o blog, 2 GB szybko okażą się niewystarczające. Sam serwer także może mieć wpływ na pozycjonowanie strony www ze względu na czas dostępu do serwera. W audytach seo takie wzmianki również są poruszane.

Nie zawsze też trzeba od razu zaczynać od największego i najdroższego pakietu hostingowego. W trakcie trwania umowy, pakiet można zazwyczaj bezproblemowo powiększyć ;  z kolei z pomniejszeniem może być już problem.

Dlatego po pierwszym porównaniu kilku różnych ofert, warto odpowiedzieć sobie na pytania:

– ile GB na pliki potrzebuję na teraz i  na pierwszy rok działania witryny

– czy potrzebuję nieograniczony transfer, zwłaszcza jeśli ma on znaczący wpływ na cenę pakietu

– czy istotna jest dla danego projektu większa liczba domen, które będzie można na hostingu podpiąć albo większa niż 2-3 liczba skrzynek e-mailowych

– czy niezbędny jest protokół SSL, który umożliwia nawiązanie bezpiecznego połączenia, co bywa istotne szczególnie, gdy gości witryny przesyłają tu swoje dane osobowe (rejestracja, zakup itd.)

Na co jeszcze zwracać uwagę przy wyborze hostingu

Uwagę powinna przykuć przede wszystkim cena: czy jest stała, czy hostingodawca na pierwszy rok proponuje klientom atrakcyjną promocję. W tej drugiej sytuacji na kolejny rok cena powraca do normalnego poziomu, co powoduje konieczność poniesienia wydatku nawet kilkaset procent większego, niż przy zakupie hostingu na pierwszy rok. Bywa to dość sporym szokiem dla osób, które zawczasu nie dowiedziały się, ile wynosi prawidłowa cena danego pakietu, bez żadnych rabatów. Pamiętajmy również, że możemy wtedy czytać Logi serwera, gdy już mamy do serwera dostęp.

Zdarza się, że hostingodawca sprytnie ukrywa te informację na stronie, podkreślając cenę rabatową, aby ta odpowiednio rzucała się w oczy. Jeśli więc klient nie może znaleźć informacji o tym, ile będzie trzeba zapłacić za usługę po zakończeniu promocji powitalnej, warto zapytać o to mailowo lub telefonicznie i dopiero wtedy podjąć decyzję o zakupie hostingu.

Kolejna ważna sprawa – szczególnie dla osób prywatnych – to możliwość płacenia w ratach za rok usługi.  Sporo firm oczekuje zapłaty za rok z góry, jednak niektóre pozwalają płacić np. co pół roku, kwartał, a nawet co miesiąc. W takich sytuacjach opłata za cały rok z góry może spowodować choć drobny upust cenowy.

Istotne jest też to, czy klient może liczyć na szybką pomoc techniczną, przynajmniej w formie mailowej. Pod tym względem oczekiwania klienta powinny być większe, jeśli zakłada stronę firmową. Wtedy przyda się pomoc techniczna świadczona non stop, zarówno mailowo, jak i telefonicznie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

SEO BLOG

Zapoznaj się z nowościami z branży SEO i zobacz co nowego jest na blogu

dropshipping
Dropshipping – kompletny przewodnik dla początkujących przedsiębiorców

Dropshipping – czym jest i jak działa ten model biznesowy? Dropshipping to model sprzedaży polegający na bezpośrednim wysyłaniu produktów...

shadowban
Co to jest shadowban?

Shadowban, zwany również ukrywaniem lub blokadą cieniującą, to subtelna kara nałożona przez Instagram na konta łamiące zasady platformy. Jest...

reklama na linkedin
Reklama na LinkedIn – jak stworzyć skuteczną kampanię reklamową?

Czym jest reklama na LinkedIn? LinkedIn to największa na świecie platforma biznesowa, która skupia profesjonalistów z różnych branż. To...

jak założyć sklep internetowy
Jak założyć sklep internetowy? E-commerce krok po kroku

Rozwój cyfrowych technologii i zmieniające się nawyki zakupowe sprawiają, że e-commerce staje się coraz ważniejszą częścią gospodarki. Zastanawiasz się,...

SEO BLOG