Google Voice Search — Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe

Łukasz Wesołowski | 20 lutego 2019 | Pozycjonowanie | Jeden komentarz

google voice search

Google Voice Search to usługa, która jest obecna już od dawna na rynku, ale dopiero ostatnimi czasy zyskuje wiele popularności. Wyszukiwanie głosowe obecne jest używane przede wszystkim w smartfonach, ale i w smart tv czy domowych centrach rozrywki. Obecnie ok. 20% rynku wyszukiwań internetowych odbywa się właśnie poprzez Google Voice Search. Jest to bardzo duża liczba, zwłaszcza, że prognozy donoszą o 50% udziale w rynku w najbliższym czasie. Wiele osób nie potrafi lub nie wykorzystuje pozycjonowania witryny pod wyszukiwanie głosowe. Sposób ten działa na nieco innych zasadach więc i samo pozycjonowanie kładzie nacisk na inne akcenty. Pozycjonując odpowiednio swoją witrynę, możemy zatem stać się TOP1 w tej dziedzinie, gdy nasi konkurenci pozostaną w tyle. Czym jest Google Voice Search? Jak wygląda pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe? Czy warto niego korzystać? Odpowiedzi, porady i uwagi później.

Czym jest Google Voice Search?

Google Voice Search, czyli wyszukiwanie głosowe to rodzaj wyszukiwania w Google polegający na zadaniu głosowym pytania. Obecny mikrofon przy polu tekstowym możemy zauważyć od wielu lat. W ostatnim czasie technologia ta zyskała sporo na popularności i obecnie rozwija się bardzo dynamicznie. Jest ona dostępna w desktopowej wyszukiwarce Google oraz na urządzeniach mobilnych czy w smart tv. Wiele osób coraz częściej i coraz chętniej zadaje pytanie głosowe, zamiast wpisywać konkretne hasło do wyszukiwarki. Obecnie udział w rynku wyszukiwania Google wynosi 20%, a w najbliższych latach szacowany jest wzrost do 50%, czyli połowy wyszukiwań. Dzieje się to głównie ze względu na wzrost popularności smartfonów.

Wyszukiwanie głosowe Google jest bardzo prostym sposobem uzyskiwania informacji. Wystarczy uruchomić jednym przyciskiem opcje wyszukiwania głosowego, która znajduje się obok pola tekstowego i wypowiedzieć dane pytanie np. “Kiedy odjeżdża pociąg do Warszawy z Gdańska”. Wyszukiwarka Google przeszukuje strony internetowe i wyświetla wyniki wyszukiwania. Najwyżej w tych wynikach znajdują się strony, które mają najbardziej aktualne i wartościowe informacje. Wyszukiwanie to i algorytmy różnią się jednak nieco od wyszukiwania tradycyjnego. Główny nacisk kładziony jest na szybkość wyszukiwania, ilość informacji i danych oraz frazy long tail, czyli zawierające całe pytanie, a nie pojedyncze wyrazy. Jest to tzw. pozycjonowanie na długi ogon, który jest bardzo popularne w przypadku np. sklepów internetowych. Jeśli zoptymalizujemy twoją stronę internetową pod tym kątem, wyszukiwarka będzie umieszcza nas wysoko w wynikach wyszukiwania, gdy ktoś zada pytanie głosowo. Obecnie wiele osób nie korzysta z tego sposobu lub nie potrafi go wdrożyć. Na rynku nie ma również wielu agencji marketingowych, które specjalizują się w tym sposobie pozycjonowania. Dzięki temu możemy z łatwością prześcignąć konkurencję i zaistnieć na rynku wyszukiwania głosowego.

Dlaczego warto pozycjonować pod wyszukiwanie Głosowe?

Odpowiedzi na to pytanie jest kilka. Pierwsza z nich to 20% udział w rynek – w wyszukiwarce Google. Jest to bardzo duża liczba, która stale się powiększa. Popularności Google Voice Search będzie również rosła w najbliższych latach, więc warto przystosować swoją witrynę internetową również do tego typu wyszukiwania. Za pewien czas, aby liczyć się w ogólnym rozrachunku trzeba będzie brać pod uwagę optymalizację i również pod tym kątem. Pozycjonować pod wyszukiwanie głosowe warto również ze względu na małą konkurencję i możliwość prześcignięcia konkurentów z danej kategorii. Kolejnym plusem jest sama optymalizacja. Nie wymaga ona od nas ponadstandardowych działań czy trudnych operacji. Tym, co przyniesie nam sukces, jest jedynie zmienienie pewnych elementów lub dodanie nowych w takim samym standardzie jak w przypadku tradycyjnego wyszukiwania. Położenie nacisku na inne słowa kluczowe jest równie proste, a może przynieść zdecydowanie więcej korzyści. Pozycjonowanie pod Google Voice Search nie niesie również ze sobą negatywnych konsekwencji czy ryzyka utraty dotychczasowych korzyści z tradycyjnego pozycjonowania. Wzbogacenie witryny o pewne elementy czy wprowadzenie nowych z pewnością nie odbije się negatywnie na naszej stronie internetowej.

Jak pozycjonować pod wyszukiwanie głosowe?

Pierwszym elementem, o który powinniśmy zadbać to long tail-e, czyli długie ogony. Są to frazy kluczowe składające się z całych zdań lub długich wyrażeń i zwrotów. Zamiast umieszczać w tekstach seo fraz typu “pociąg szczecin -warszawa” warto dodać też frazy “kiedy odjedzie pociąg ze Szczecina do warszawy?”. Wyszukiwanie głosowe, czyli zadanie pytania ustnie powoduje, że użytkownik wypowiada pytanie naturalnie. Jest ono wprowadzane do wyszukiwarki, a Google szuka stron zgodnych z takim long tail. Jest to jedna z głównych różnic, gdyż wpisując hasło do wyszukiwarki, najczęściej wygląda ono tak: “pociąg Warszawa Szczecin odjazd”. Stosując odpowiednią optymalizację i uwzględnienie fraz — długich ogonów będziemy wyszukiwani w pierwszej kolejności, gdyż nasza witryna będzie zgodna z tym, co powie użytkownik do mikrofonu. Takie działanie jest bardzo często pomijane i niewiele osób uwzględnia długie ogony w swoim pozycjonowaniu. Nawet stopniowe czy średnie dostosowanie witryny pod tym kątem pozwoli prześcignąć wiele witryn w tej kategorii.

Drugim elementem pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe jest umieszczanie konkretnych danych. Google nieustannie dąży do wyświetlania trafnych wyników. Jeśli na naszej witrynie dokładnie opiszemy dany produkt np. koszulę i podamy dane o jej rozmiarze, typie materiały czy cenach, mamy duże szanse na preferencyjne i wyższe wyświetlanie w wynikach wyszukiwania. Najlepszym przykładem są popularne białe pola, które zawierają skrótowe informacje w pigułce o danym zagadnieniu i wyświetlane są po wpisaniu konkretnego tematu do wyszukiwarki. Pojawiają się one oprócz typowych wyników wyszukiwania i nad nimi co jest bardzo korzystne. Jeśli nasza strona będzie zawierała najtrafniejszy opis i najbardziej szczegółowe dane może trafić właśnie do takiej ramki, pozostawiając konkurencję na niższych stopniach podium.

Pozycjonowanie stron internetowych pod Google Voice Search powinno być również prowadzone pod kątem urządzeń mobilnych. To właśnie dzięki nim wyszukiwanie głosowe zyskuje na popularności i większość pytań zadawanych jest właśnie na smartfonach i tabletach. Jeśli nasza witryna będzie miała wersję mobilną, będzie szybko się ładowała czy będzie dostosowana do tego typu urządzeń, Google uzna ją za wartościową. Wyszukiwarka kładzie również nacisk na szybkie wyświetlanie danych, aby użytkownicy mogli jak najszybciej poznać odpowiedzi. Jeśli więc zatem oferujemy łatwe i szybkie wyświetlenie ich na naszej witrynie, będzie ona wysoko w wynikach wyszukiwania.

Jedna odpowiedź do “Google Voice Search — Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe”

  1. Zgadzam się, że zadbanie o seo pod kątem wyszukiwania głosowego jest ważnym krokiem w rozwoju strony. Nie można lekceważyć takich zmian w życiu codziennym, jakimi są nowe technologie. Szczególną uwagę należy zwrócić na treści lokalne, czyli umieścić lokalizację swojej firmy na stronie www oraz uzupełnić wizytówkę Google Moja Firma. Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    ×

    Darmowa wycena pozycjonowania

    Formularz wykorzystuje Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, jak przetwarzane są twoje dane.

    SEO BLOG

    Zapoznaj się z nowościami z branży SEO i zobacz co nowego jest na blogu

    pozycjonowanie stron za darmo
    Pozycjonowanie stron za darmo

    Pozycjonowanie stron za darmo lub może inaczej, bardziej z zapytaniem. Czy można pozycjonować stronę za darmo? Niby pytanie samo...

    content marketing
    Content marketing

    Content marketing pojawił się już w XVIII wieku, kiedy Benjamin Franklin opublikował „Almanach biednego Ryszarda” w celu promowania swoich...

    przechwytywanie darmowych domen
    Przechwytywanie darmowych domen pod zaplecze pozycjonerskie

    Przechwytywanie darmowych domen pod zaplecze pozycjonerskie wcale nie musi być trudne i wiąże się to z małym algorytmem zadań...

    pozyskiwanie linków
    Jak pozyskiwanie linków wpływa na pozycjonowanie?

    Pozyskiwanie linków zewnętrznych z wysoko notowanych stron to z pewnością ważny, o ile nie kluczowy element skutecznego pozycjonowania witryny....

    SEO BLOG