Site icon

Błąd 404 i jego wpływ na pozycjonowanie

Błąd 404 – Wyobraźmy sobie taką sytuację gdy użytkownik chce wejść na konkretną podstronę, jednak na ekranie jego komputera wyświetla się błąd 404, i choć nie jest on szkodliwy, to jego regularne występowanie może zniechęcić nie tylko użytkowników, ale i same roboty Google.

Błąd 404 według Google

Błąd 404 jest jednym z najczęściej pojawiających się błędów przy procesie przeprowadzania audytu SEO. Zacznijmy od początku, a więc od tego, czym jest błąd 404. Error 404 jest kodem błędu odpowiedzi HTTP, a jego pojawienie się na ekranie oznacza, że internauta może kontaktować się z serwerem i wysyłać żądanie dotyczące wyświetlenia konkretnej witryny, jednak serwer nie znajduje pliku. Błędu 404 nie wolno mylić z komunikatem typu „serwer not found”, który oznacza, że użytkownik nie ma połączenia z serwerem, a to już zupełnie inna sytuacja i inny problem.

Jeżeli chodzi o przyczyny pojawienia się błędu 404, to jest ich naprawdę sporo, te najważniejsze i najczęściej występujące związane są jednak, z tym że użytkownik chce przejść na witrynę, która już nie istnieje, została przeniesiona na inny serwer czy wreszcie funkcjonuje pod zmienionym adresem URL. Bardzo często zdarza się także tak, że użytkownik robi literówkę, wpisując adres strony i stąd pojawienie się komunikatu o błędzie.

Warto wiedzieć, że choć pomoc techniczna Google podtrzymuje, że występowanie błędu 404 na konkretnej stronie internetowej nie ma bezpośredniego wpływu na jej pozycję w wynikach wyszukiwania, to nieco inne zdanie mają na ten temat specjaliści SEO.

Błąd 404 i jego negatywny wpływ na pozycjonowanie

Specjaliści zajmujący się SEO podkreślają, że częste występowanie błędu 404 na konkretnej stronie internetowej jest, wbrew temu, co twierdzi Google bardzo szkodliwe dla witryn i ich pozycji w wynikach wyszukiwania. W tym miejscu trzeba sobie jasno powiedzieć, że Google nie kara BEZPOŚREDNIO stron za występowanie błędu 404, zwróćmy jednak uwagę na prosty przykład:

Wpisujemy w wyszukiwarce hasło „pomoc drogowa Gliwice” – użytkownik otrzyma konkretną listę wyników, klika na wybrany link i okazuje się, że pojawia się błąd 404 – co się dzieje w takiej sytuacji? Użytkownik klika przycisk wstecz i wraca do wyników wyszukiwania, porzucając pierwszą pozycję, co oczywiście zostało odnotowane przez Google, który sprawdza wskaźnik odrzuceń, mający już realny wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania i tym samym pośrednio wpływa na pozycjonowanie strony. Kolejna sprawa to tzw. aspekt wizerunkowy — użytkownicy zapamiętują adresy niedziałających stron i następnym razem, nawet jeżeli się wyświetlą, omijają je, chcąc oszczędzić swój czas — chyba nie chcesz, żeby właśnie to spotkało Twoją stronę internetową?

Wiedząc już jak niekorzystny wpływ na Twoją witrynę, może mieć występowanie błędu 404, postaraj się zlokalizować przyczynę jego występowania, czasem wystarczy jedynie zmienić linijkę kodu i wszystko działa tak, jak powinno. Tylko na witrynach pozbawionych nadmiernej ilości błędów 404 działania SEO mają szansę być skuteczne. Warto wiedzieć, że z pojawiającym się błędem 404 można sobie radzić na wiele sposobów, chociażby przez przekierowania 301 czy personalizowany wygląd błędnie wyszukiwanych stron.