Audyt SEO

Dogłębna analiza stworzonej strony internetowej sprawia, że błędy popełnione podczas jej tworzenia już nie są tak tajemnicze.

Pozycjonowanie i funkcjonowanie strony to w obecnej erze internetu kluczowe informacje mogące znacząco wpłynąć na rozwój firmy. Warto więc sprawdzić, czy witryna firmy lub sklep internetowy są wykonane w prawidłowy sposób. Sposobem na to jest audyt SEO, który pragniemy dokładnie przedstawić.

Co to jest audyt SEO ?

audyt SEOAudyt SEO jest jednym z podstawowych działań, koniecznych do podjęcia przy promocji i optymalizacji strony internetowej. Daje właścicielom strony i specjalistom od pozycjonowania wgląd w to, na ile zoptymalizowana jest witryna w kontekście SEO (ang. search engine optimization). Rezultaty uzyskane podczas audytu pozwalają ocenić, w jaki sposób strona widziana jest przez wyszukiwarkę Google. Dzięki takim informacjom, programiści i osoby odpowiedzialne za pozycjonowanie mogą dokonać korekt pozwalających na usprawnienie funkcjonowania strony i poprawę pozycji w wynikach organicznych (czyli bezpłatnych) wyszukiwarki. Warto również pamiętać, że audyt jest konieczny, nawet jeżeli głównym sposobem na przyciąganie użytkowników internetu na stronę mają być kampanie reklamowe. Dobrze zoptymalizowana strona z odpowiednią strukturą będzie mogła konkurować z innymi stronami o miejsce na liście linków sponsorowanych za niższą cenę, a sami internauci, którzy się na niej znajdą, prędzej skorzystają z oferty. Dobrze wykonana strona internetowa musi być przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i botów Google, dlatego podczas audytu sprawdza się m.in. wszystkie elementy wpływające n SEO, wykorzystanie słów kluczowych, responsywność na urządzeniach mobilnych, szybkość otwierania i funkcjonowania strony oraz wyszukuje się problemy i miejsca, w którym można poprawić jakość witryny.

Ile kosztuje audyt SEO ?

Ceny audytu SEO są różne, ponieważ każde zlecenie może dotyczyć całkowicie innego rodzaju strony. Głównym czynnikiem wpływającym na cenę jest ilość godzin, które specjalista od marketingu internetowego będzie musiał poświecić na przygotowanie złożonego raportu na temat zawartości i funkcjonowania strony. Ceny audytu zaczynają się już od 500 złotych. Za taką kwotę można oczekiwać specjalistycznego sprawdzenia prostej strony internetowej typu „wizytówka”. W przypadku większych stron firmowych i serwisów informacyjnych ceny będą nieco wyższe. Najbardziej wymagającym typem stron do sprawdzenia są sklepy internetowe, dlatego koszty sprawdzenia takiej witryny również będą najwyższe. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że dzięki dobrze wykonanemu audytowi, w dłuższej perspektywie, można oszczędzić zdecydowanie większe sumy pieniędzy, ponieważ niefunkcjonalna strona zniechęca klientów, nawet jeżeli w jakiś sposób się na niej znajdą.

Ile trwa audyt strony ?

Jak można wywnioskować po wcześniejszych fragmentach naszego tekstu, przeprowadzenie audytu nie jest wcale proste i wymaga specjalistycznej wiedzy. Czas trwania takiego badania zależny jest, podobnie jak cena, od ilości pracy, czyli liczb podstron, historii strony i jej autorytetu. Czas potrzebny na wykonanie audytu strony o średniej wielkości zajmuje zazwyczaj w granicach 15-25 godzin. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że praca nad jedną stroną może nie być jedynym obowiązkiem danego pracownika. Zatem na wykonanie audytu zazwyczaj trzeba poczekać 7-15 dni. Spowodowane jest to złożonością zadania i konieczności wyszukania najlepszych sposobów, które poprawią funkcjonowanie strony.

Jak wygląda audyt SEO ?

raport SEONie istnieje jeden szablon, według którego wykonuje się audyt SEO, ponieważ każda agencja i freelancer mogą korzystać z nieco innych narzędzi i sposobu analizowania strony. Można się jednak spodziewać, że po wykonaniu pracy otrzymasz dokument zawierający zbiór bardzo treściwej wiedzy i informacji na temat strony internetowej. Dokument końcowy audytu w pewien sposób przypomina książkę. Zazwyczaj znajdziemy w nim spis treści, wyjaśnienia, ilustracje, dane oraz przypisy. Jest to więc swego rodzaju książka naukowa. Wpływ na wygląd audytu mają także oczekiwania klienta, który może mieć różne potrzeby i koncepcje, pod kątem których strona powinna być przeanalizowana. Najczęstszym celem właścicieli strony jest znalezienie odpowiedzi, na pytanie, jak zwiększyć widoczność i pozycję witryny w wynikach wyszukiwania oraz poznanie słabszych i mocniejszych cech strony. Dzięki audytowi otrzymuje się zbiór informacji jasno przedstawiających rzeczy, które trzeba zmodyfikować, aby kontynuować promocję strony. Optymalizacja SEO to bardzo szerokie zagadnienie, na które może składać się nawet kilkaset pomniejszych czynników (choć oczywiście nie każdy z nich jest jednakowo istotny). Oto kilka najbardziej istotnych rzeczy sprawdzanych podczas audytu:

  • Sposób indeksowania strony przez boty Google
  • Nawigacja i struktura strony (m.in. profil linków wewnętrznych)
  • Treści tekstowe (tytuły, meta dane i artykuły) i ich optymalizacja względem słów kluczowych i czytelności
  • Czynniki User Experience
  • Responsywność na urządzeniach mobilnych
  • Szybkość otwierania się strony
  • Poprawność kodu HTML

To tylko kilka z co najmniej kilkudziesięciu ważnych obszarów analizowanych przez specjalistów w ramach audytu SEO. Po współpracy z profesjonalistami można również oczekiwać wskazówek, które powinny wytyczyć ścieżkę do wprowadzania kolejnych zmian i optymalizacji. 

Narzędzia wykorzystywane podczas audytu strony

Powierzając przeprowadzenie audytu specjalistom można mieć pewność, że zgromadzone dane będą wiernie przedstawiały informacje o stronie. Jedyną potrzebną rzeczą ze strony klienta jest darmowa konsola Google Search Console, która pozwala na otrzymanie unikalnych informacji o indeksowaniu strony. Pozostała część narzędzi zależna jest od preferencji i oprogramowani, z których korzystają specjaliści. Do najpopularniejszych z nich możemy zaliczyć m.in. SurferSEO, Moz OSE/API, Senuto, Clusteric, Screaming Frog Log Analyzer, Ahrefs i Copyscape. Bardzo istotne jest także Google Analytics. Natomiast plik z podsumowujący audyt jest zazwyczaj w formacie pdf. Tym, co sprawia, że audyt jest skuteczny, nie są jednak narzędzia, a interpretacja otrzymanych za ich pomocą wyników.

 

 

    ×

    Darmowa wycena pozycjonowania

    Formularz wykorzystuje Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, jak przetwarzane są twoje dane.

    SEO BLOG

    Zapoznaj się z nowościami z branży SEO i zobacz co nowego jest na blogu

    open graph
    Jak Open Graph pomaga zwiększyć ruch na stronie internetowej?

    Zrozumienie, w jaki sposób Open Graph może wpłynąć na zwiększenie ruchu na stronie internetowej, stanowi istotny element skutecznej obecności...

    meta description
    Co to jest meta description?

    Meta description, znany również jako opis meta, to krótki fragment tekstu wyświetlający się pod tytułem strony w wynikach wyszukiwania....

    co to jest url
    Co to jest URL?

    Adres URL, znany również jako Uniform Resource Locator, jest terminem technicznym odnoszącym się do ujednoliconego lokalizatora zasobów. Służy on...

    post sprzedażowy
    Post sprzedażowy – Sekrety tworzenia angażujących treści

    Tworzenie angażujących treści w postach sprzedażowych wymaga zrozumienia psychologii konsumenta i skutecznego komunikowania wartości produktu. Sekretem jest połączenie kreatywności...

    SEO BLOG