Site icon

SEO copywriting – co to jest?

seo copywriting

Pisanie tekstów pod SEO, czyli tak zwany seo copywriting niewątpliwie stanowi dosyć atrakcyjną formę zarabiania pieniędzy. Jednocześnie nie należy jednak wierzyć we wszystkie obiegowego przekonania na temat pracy czy też zarobków seo copywriterów.

Czy pracując w ten sposób można uzyskać „godzinówkę” znacznie wyższą od tego, co oferuje „zwykła” praca dostępna np. krótko po zakończeniu studiów? Owszem, jest to możliwe, jednak należy pamiętać, dostępność zawodu seo copywritera jest jedynie pozorna. Czysto teoretycznie właściwie każdy może zacząć uprawiać seo copywriting. W praktyce jednak okazuje się, że sama umiejętność czytania i pisania to zdecydowanie zbyt mało, aby móc zarabiać pieniądze w ten sposób.

Co więc warto wiedzieć na temat pracy seo copywritera i na czym właściwie polega ten specyficzny zawód? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco dokładniej i postarajmy się odpowiedzieć na te pytania.

Czym jest seo copywriting?

Najkrócej mówiąc, seo copywriting polega na tworzeniu tekstów, które, w większej lub mniejszej mierze, będą służyły do pozycjonowania stron internetowych w wynikach wyszukiwarek. 

Czy jednak oznacza to, że seo copywriting polega jedynie na pisaniu tzw. tekstów śmieciowych? W żadnym wypadku. Przede wszystkim warto pamiętać, że nawet najprostsze(najgorzej płatne teksty) muszą być sformułowane w sposób poprawny pod względem gramatycznym oraz stylistycznym a także cechować się przynajmniej minimalną spójnością na poziomie swojego znaczenia. W przeciwnym wypadku, tekst zwyczajnie nie zostanie zaakceptowany. Jednak optymalizowanie tekstów pod wyniki wyszukiwarek często ma miejsce również w przypadku tekstów wyższej jakości.

W jaki sposób pisze się teksty pod seo copywriting?

Tutaj zasada jest prosta: zadaniem wykonawcy jest sformułowanie tekstów na odpowiednim poziomie stylistycznym oraz merytorycznym(adekwatnie do stawki zlecenia) oraz umieszczenie w tekstach wskazanych przez zleceniodawcę fraz kluczowych. Przeważnie zleceniodawcy dostarczają dokładnych wytycznych zarówno na temat struktury tekstu, jak też sposobu rozmieszczenia. Przykładowo więc, zleceniodawca może oczekiwać, aby np. fraza „zabawki” została umieszczona w tekście 3 razy, na początku, w parti środkowej oraz na końcu tekstu, koniecznie w formie nieodmienionej(w mianowniku). Naturalnie, wytyczne te mogą się zmieniać w zależności od oczekiwań zleceniodawcy.

Czy seo copywriter musi znać się na informatyce?

Odpowiedź brzmi: nie. Seo copywriting co prawda jest w pewien sposób powiązany z informatyką, jednak w żadnym wypadku nie może być uznawany za jej dziedzinę. Osoba uprawiającą seo copywriting również nie musi posiadać żadnej pogłębionej wiedzy z dziedziny informatyki. Oczywiście, takowa wiedza nam nie zaszkodzi, jednak w praktyce i tak będziemy pisać teksty według podanych nam wytycznych, a nie według naszej wiedzy.

Jak szybko musi pisać seo copywriter?

Jeżeli przyjmiemy, że seo copywriting polega przede wszystkim na pisaniu tekstów niskiej oraz średniej jakości, konieczna będzie umiejętność szybkiego formułowania poprawnych gramatycznie oraz spójnych pod względem logicznie tekstów. Standard to 1000 znaków ze spacjami w 3-4 minuty, chociaż oczywiście niektórzy piszą szybciej.

W przypadku tekstów wyższej jakości nasza „prędkość przerobowa” oczywiście już nie będzie mieć większego znaczenia. Warto jednak pamiętać, że lepiej płatne zlecenia(np. na zasadzie zleceń prywatnych) przeważnie nie są dostępne dla wszystkich wykonawców. Tak czy inaczej, przynajmniej na początku seo copywriting polega głównie na pisaniu prostszych tekstów. Naturalnie, wspominany wynik 1 tysiąca znaków w przeciągu najwyżej 4 minut nie jest czymś, co osiągnięmy od razu. Przeważnie zaczynamy coraz szybciej i sprawniej pisać z czasem, tj. w miarę nabywania praktyki.

Jakie umiejętności są potrzebne seo copywriterowi?

Być może praca polegająca na pisaniu „prostych tekstów” wydaje się czymś łatwym. W praktyce jednak często okazuje się, że seo copywriting przerasta wiele osób, które chcą spróbować tej formy zarabiania. 

Sama umiejętność pisania, nawet szybkiego to jeszcze nie wszystko. Trzeba umieć pisać z sensem. Duże znaczenie ma także elastyczność oraz umiejętność szybkiego przetwarzania informacji. Potrzebna jest też pewna doza kreatywności: często będziemy realizować zlecenia np. na 50 tekstów pod jedną i tę samą frazę. Pisząc każdy z tych tekstów dokładnie w ten sam sposób i według tego schematu ryzykujemy nie tylko odrzucenie tekstów przez zleceniodawcę, ale nawet przez system antyplagiatowy(jakkolwiek wydaje się to niemożliwe, jak najbardziej może się zdarzyć: pisząc coś po raz enty nieświadomie zaczynamy powtarzać samych siebie, stąd też konieczna jest umiejętność różnicowania schematów i pisania o tej samej rzeczy na wiele różnych sposobów). Oczywiście, przydadzą nam się również same umiejętności czysto techniczne, jak. np. umiejętności zmiany szyku zdania, operowania stroną bierną i czynną, różnicowania długości zdań, zmiany stylu pisania, pisania w różnych rejestrach stylistycznych itd. Co więcej, umiejętności stricte warsztatowe okażą się jeszcze ważniejsze później, gdy zaczniemy realizować bardziej wymagające i lepiej płatne zlecenia. Należy pamiętać, że osoba która pisze teksty seo nie musi się znać na pozyskiwaniu linków do seo, gdyż to nie jest materią jego pracy.

Jeśli natomiast chodzi o to, co jest potocznie nazywane „kompetencjami językowymi”, czyli umiejętność posługiwania się językiem w sposób swobodny i bez rażących błędów gramatycznych lub stylistycznych, to jest to coś, co musimy mieć po prostu „wgrane” w umysł. Ostatecznie, seo copywriting oraz każda inna forma copywritingu nie jest niczym więcej, niż umiejętnością zastosowania swojej elokwencji w celach praktycznych i podług konkretnych schematów. 

 

Exit mobile version