Zaplecze SEO – co to jest i jak zrobić je dobrze

Łukasz Wesołowski | 1 października 2018 | Pozycjonowanie | Brak komentarzy

zaplecze SEO

Jeśli interesujesz się chociaż trochę pozycjonowaniem stron www lub sklepów internetowych to zapewne słyszałeś lub słyszałaś o takim pojęciu jak zaplecze SEO. Pamiętam jak na samym początku mojej nauki z pozycjonowaniem pierwszy raz spotkałem się z tym stwierdzeniem. Nie było ono dla mnie jednoznaczne, lecz z czasem uzupełniłem swoją wiedzę w tej materii. Sama nazwa zaplecze SEO wzięła się stąd, iż budowana przez nas infrastruktura ma działać „za plecami” witryny docelowej. To swego rodzaju wsparcie w działaniach pozycjonowania.

Po co mi potrzebne zaplecze SEO ?

Samo posiadanie zaplecza jest bardzo przydatne. Jest to jeden ze sposobów pozyskiwania linków i strategii pozycjonowania stron.  Jednak jeśli chcemy, aby nasze strony zapleczowe miały jakąkolwiek wartość musimy je tak samo pozycjonować i dbać o nie jak o stronę docelową. Zaplecze SEO potrzebne jest w przypadku:

  • Pozycjonowania fraz kluczowych o wysokiej konkurencji
  • Dywersyfikacja profilu linków przychodzących do strony pozycjonowanej
  • Zyskanie dodatkowego ruchu na stronie

W przypadku gdy strona którą pozycjonujemy nie należy do grupy witryn o dużej konkurencyjności to wtedy budowanie rozległego zaplecza mija się z celem. Przemawia o tym przede wszystkim czas jaki musimy włożyć w budowę zaplecza, oraz koszta jakie ono generuje. Możemy założyć bardzo prostą kalkulację dla podstawowego typu strony która ma służyć jako zaplecze.

Ile kosztuje zaplecze SEO ?

Potrzebny będzie nam hosting (może być oczywiście współdzielony) z innym adresem IP i klasą C niż strona pozycjonowana. Dla podstawowego typu niech będzie to koszt 100 zł rocznie. Kolejnym etapem jest zakup bądź przechwycenie domeny. Jeśli chcemy przechwycić domenę to niech będzie ona miała jakikolwiek ruch i historię oraz nietoksyczny profil linków. Koszt domeny nowej od 0 zł do 50 zł za rok, przechwyconej około 60 zł. Naszą stronę zapleczową stawiamy na popularnym CMS czyli WordPress nie inwestując w płatne motywy więc tutaj koszt wyniesie 0 zł. Jak do tej pory cała suma wyniesie około 150 zł rocznie co jeszcze nie jest dużą kwotą. Jednak na tym etapie budowanie zaplecza się nie kończy. Naszą stronę najlepiej jest regularnie uzupełniać o nowe treści. Jeśli chcemy, aby taka witryna przynosiła ruch i rosła jej widoczność bez link buildingu również się nie obejdzie.

Sumując wszelkie koszta które niezbędne są dla zbudowania tego typu strony zapleczowej:

  1. Domena i hosting = około 12,5 zł miesięcznie (wyliczona średnia z kwoty rocznej)
  2. Teksty pisane przez copywritera (jakość zapleczowa) = 3 teksty na miesiąc x 30 zł = 90 zł
  3. Linkowanie strony = 200 zł miesięcznie (kwota zależna od ilości i jakości linków, ja założyłem najniższą kwotę) chyba że będziemy robili to sami.

Jak widać łączny koszt miesięczny strony typu zaplecze SEO wynosi około 300 zł miesięcznie. Jest to bardzo ogólna kalkulacja, gdyż można ją obniżyć oczywiście również o koszta pisania tekstów jeśli jesteśmy robić to w stanie sami. Do powyższej analizy nie były brane pod uwagę takie rzeczy jak audyt SEO oraz optymalizacja strony.

Jakie są typy strony zapleczowej

Najbardziej popularne są oczywiście wspomniane systemy CMS czyli WordPress oraz Joomla. Dodatkowo nasza strona zapleczowa może mieć również postać forum lub galerii. Pomysłów jest wiele i tylko od nas zależy jak wykorzystamy potencjał danego skryptu. Trzeba pamiętać, że najlepiej jest dywersyfikować skrypty, hosting oraz adresy IP dla stron typu zaplecze SEO.

Kiedy własne zaplecze SEO ma sens ?

Budowa dobrej jakości zaplecza trwa wiele czasu i pochłania duże kwoty pieniędzy. Nie ma sensu stawiać zaplecza jeśli chcemy pozycjonować stronę na frazy łatwe lub o niskiej konkurencyjności. Istotnym jest, że nasze własne zaplecze może być ogólno tematyczne i na dobrą sprawę może służyć jako podkład dla kilku projektów. Trzeba mieć na uwadze, że jedna strona zapleczowa nie przyniesie nam zbyt wiele i takich witryn trzeba postawić kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt. Oczywiście istnieje darmowa alternatywa w postaci darmowych blogów, jednak pamiętajmy że to nie my jesteśmy właścicielami i w każdym momencie nasza praca włożona w te strony może po prostu zniknąć.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    ×

    Darmowa wycena pozycjonowania

    Formularz wykorzystuje Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, jak przetwarzane są twoje dane.

    SEO BLOG

    Zapoznaj się z nowościami z branży SEO i zobacz co nowego jest na blogu

    pozycjonowanie stron za darmo
    Pozycjonowanie stron za darmo

    Pozycjonowanie stron za darmo lub może inaczej, bardziej z zapytaniem. Czy można pozycjonować stronę za darmo? Niby pytanie samo...

    content marketing
    Content marketing

    Content marketing pojawił się już w XVIII wieku, kiedy Benjamin Franklin opublikował „Almanach biednego Ryszarda” w celu promowania swoich...

    przechwytywanie darmowych domen
    Przechwytywanie darmowych domen pod zaplecze pozycjonerskie

    Przechwytywanie darmowych domen pod zaplecze pozycjonerskie wcale nie musi być trudne i wiąże się to z małym algorytmem zadań...

    pozyskiwanie linków
    Jak pozyskiwanie linków wpływa na pozycjonowanie?

    Pozyskiwanie linków zewnętrznych z wysoko notowanych stron to z pewnością ważny, o ile nie kluczowy element skutecznego pozycjonowania witryny....

    SEO BLOG