Content marketing

Łukasz Wesołowski | 4 lutego 2020 | Pozycjonowanie | Brak komentarzy

content marketing

Content marketing pojawił się już w XVIII wieku, kiedy Benjamin Franklin opublikował „Almanach biednego Ryszarda” w celu promowania swoich drukarni. Z biegiem czasu ta forma marketingu rozwijała się i dziś wykorzystuje się ją bardzo często.

Content marketing – co to jest?

Content marketing polega na tworzeniu, publikowaniu, a następnie rozpowszechnianiu darmowych i wartościowych treści, przeznaczonych dla konkretnej grupy. Co ważne, nie polega na bezpośredniej sprzedaży i kreowaniu potrzeb, a ich spełnianiu w oparciu o informacje o klientach. Najważniejszą wartością w tej odmianie marketingu jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom wybranych osób. W dobie mediów społecznościowych stosuje się najczęściej jego cyfrową odmianę. Stwarza ona większe możliwości ze względu na specyfikę cyfrowego komunikowania masowego (przede wszystkim szybkość publikacji i stosunkowo niski koszt).

Strategia content marketing

Kluczem do sukcesu każdych działań marketingowych jest opracowanie konkretnej strategii i właśnie od niej należy najpierw zacząć. Jak to zrobić:

  • Ustal cel – dzięki temu skupisz się na tym, co ważne. Od niego zależy, jak ostatecznie będzie wyglądać dana strategia. Przy ustalaniu celu ważne jest także wybranie grupy odbiorców (czyli tak zwane profilowanie, o którym później), charakteru publikowanych treści i określeniu korzyści, które może osiągnąć docelowa społeczność (czyli „dla kogo?”, „co?” i „dlaczego?”).
  • Określ KPI – KPI to kluczowe wskaźniki efektywności. Pozwalają mierzyć i monitorować postępy w realizacji postawionego celu. Wskaźniki prezentowane są w danych liczbowych. KPI mogą być: liczba odwiedzin strony w danych miesiącu, liczba subskrypcji newslettera itd.
  • Profiluj – charakter i specyfika grupy docelowej w dużej mierze decyduje o strategii content marketing. Istnieją różne sposoby na profilowanie użytkowników: ustalenie przedziału wiekowego, płci, poziomu wykształcenia, miejsca zamieszkania itd. Przy profilowaniu można także bezpośrednio zasięgnąć opinii społeczności korzystającej z naszych usług/produktów, aby dowiedzieć się, jakie mają inne potrzeby (na przykład poprzez krótkie ankiety).
  • Określ swoją aktualną pozycję – zbadaj, czy aktualnie wykorzystywane metody są skuteczne.
  • Wybierz kanały przekazu treści – tu należy wykorzystać Google Trends lub inne narzędzie, pozwalające sprawdzić, które rodzaje przekazu są aktualnie popularne (YouTube, Facebook, a może Twitter?)
  • Określ rodzaj prezentowanych treści – posty w mediach społecznościowych, artykuły na blogu, filmy, grafiki, infografiki itd. Najlepiej jest posiadać „bazę” dla naszych treści, którą będzie oddzielna strona internetowa, powiązana z innymi kanałami przekazu i rodzajami treści.
  • Zidentyfikuj zasoby – ustal, kto będzie odpowiedzialny za tworzenie, lokowanie i udostępnianie zawartości, a także jakie narzędzia będą potrzebne, aby to osiągnąć.
  • Stwórz kalendarz – opracuj harmonogram: kiedy, gdzie i co publikujesz.
  • Stwórz treści.
  • Opublikuj i rozpowszechniaj – za pomocą wybranych wcześniej kanałów.
  • Zweryfikuj rezultaty – pozwoli to na określenie skuteczności przeprowadzonej strategii i ewentualne naniesienie poprawek.

Narzędzia content marketingu

Istnieje wiele płatnych i darmowych narzędzi pomocnych przy realizowaniu opracowanej wcześniej strategii. Stosunkowo łatwo je opanować, co z kolei przełoży się na czas wdrożenia działań marketingowych. Poniżej znajdują się jedne z najbardziej przydatnych aplikacji, jeśli chodzi o content marketing.

  • Canva – prosty w obsłudze, częściowo darmowy program do tworzenia wszelkiego rodzaju projektów graficznych. Plusem jest tutaj możliwość wyboru szablonu dostosowanego do rodzaju treści, którą chcemy stworzyć (grafiki na bloga, media społecznościowe itd.
  • Adobe Photoshop – najpopularniejszy i chyba najczęściej wykorzystywany program graficzny (nie tylko w content marketingu), stwarzający ogromne możliwości tworzenia treści. Trzeba jednak poświęcić nieco więcej czasu na jego opanowanie.
  • im – jeśli potrzebujesz konkretnego zdjęcia albo grafiki, a chcesz zaoszczędzić czas, możesz skorzystać z platform grafik stockowych, takich jak właśnie thestocks.im. Dodatkowo, witryna ta wyświetla grafiki z innych stron internetowych (np. Pixabay), skracając tym samym czas potrzebny na wyszukanie odpowiedniego obrazka.
  • HubSpot – program skupiający kilka narzędzi przydatnych w content marketingu. Znajdziemy tu kreator formularzy, okien typu pop-up, programy do chatu na żywo i chatbotów.
  • WordPress – najbardziej znany i najczęściej wykorzystywany program typu CMS (System Zarządzania Treścią). Dzięki niemu możliwe w łatwy sposób można tworzyć i zarządzać stronami internetowymi. Często używany jako platforma blogowa. Działa w oparciu o system wtyczek, rozszerzających jej funkcjonalność.
  • Answerthepublic – proste narzędzie, przydatne przy pisaniu tekstów pod SEO. Wpisując słowo kluczowe, w oparciu o niego sugerowane są pytania, które możesz wykorzystać do tworzonych przez nas treści.
  • Ubbersuggest – pozwala na wyszukiwanie odpowiednich słów kluczowych, nie tylko w wyszukiwarkach, ale także w portalu YouTube.
  • Google Analytics – jedno z ważniejszych narzędzi w content marketingu. W skrócie program ten przedstawia statystyki serwisów WWW.
  • HotJar – program pozwalający na lepsze poznanie odbiorców prezentowanych przez nas treści. Ułatwia zrozumienie, w jaki sposób użytkownik nawiguje na stronie (na przykład poprzez heatmapy, czyli mapy pokazujące najczęściej klikane obszary).
  • Google Optimize – dzięki niemu możesz dowiedzieć się, w jaki sposób zoptymalizować swoją stronę www pod kątem przejrzystości czy łatwości korzystania.

Content marketing – przykłady

The Search – blog redagowany przez firmę Rip Curl, zajmującą się tworzeniem odzieży i akcesoriów do surfingu. Cały zamysł tej strategii polega na dokumentowaniu zmagań profesjonalnych surferów w poszukiwaniu idealnych fal. Znaleźć tam można też treści lifestylowe, profesjonalne fotografie i historie opowiadane przez pasjonatów dla pasjonatów. Poskutkowało to ponad 2 milionami polubień na Facebook’u i ponad 100 tysiącami subskrypcji na YouTube.

Old Spice – w okolicach 2011 roku firma była daleko w tyle za konkurencją. Zdecydowano się na dość radykalny krok – stworzenie nowego obrazu Old Spice w świadomości odbiorców. Poprzez zabawne filmiki i reklamy marka zyskała w oczach zwłaszcza nastolatków. Tym samym znów wróciła do łask. Kto z nas nie kojarzy zwrotu „siedzę na koniu”?

Disney – w tym przypadku strategia content marketing została oparta na memach, umieszczanych we wszelkiego rodzaju mediach społecznościowych. Każda z publikowanych treści na kontach Disney jest dostosowywana do regionu, z którego pochodzą odbiorcy (wykorzystywanie geolokacji). Dodatkowo, firma w prezentowanych treściach nawiązuje jednocześnie do obecnych trendów i szeroko pojętej popkultury, mieszając ją ze swoimi produkcjami.

Formy content marketingu

Tak jak w przypadku jego narzędzi, istnieją różne formy content marketingu. Najważniejsze z nich to:

  1. Blogi – najczęściej wykorzystywana i chyba najpopularniejsza forma content marketingu. Najlepiej sprawdza się, jeśli priorytetem jest polepszenie funkcjonowania SEO i zwiększenie ruchu na stronie. Pozytywnie wpływa na budowanie relacji ze społecznością. Ponadto w przypadku blogów istnieje największa szansa na to, że pojawi się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania.
  2. Materiały audiowizualne – klipy video, które oglądane są coraz częściej, pozwalają na przyciągnięcie uwagi odbiorców w stosunkowo krótkim czasie. Pomagają także na wydłużanie czasu przebywania użytkowników na stronie.
  3. Posty w mediach społecznościowych – tej formy nie należy bagatelizować, gdyż jest kluczowa w pozyskiwaniu nowych odbiorców i budowania relacji z już istniejącymi. Rodzaj zawartości postów jest zależny od ustalonych celów strategicznych.
  4. Infografiki – mają charakter edukacyjny i informacyjny. Pozwalają zrozumieć odbiorcom specyfikę danej działalności. Dane podane w formie wizualnej ułatwiają przyswojenie prezentowanych informacji. Infografiki często wykorzystywane są do wyjaśniania skomplikowanych zagadnień czy prezentowania statystyk.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

SEO BLOG

Zapoznaj się z nowościami z branży SEO i zobacz co nowego jest na blogu

Serwer podczas pracy
Logi serwera w SEO – jak je czytać

Logi serwera na którym stoi nasza strona mogą co nieco nam powiedzieć na temat tego co dzieje się „we...

pozycjonowanie stron za darmo
Pozycjonowanie stron za darmo

Pozycjonowanie stron za darmo lub może inaczej, bardziej z zapytaniem. Czy można pozycjonować stronę za darmo? Niby pytanie samo...

google merchant center
Google Merchant Center

Google Merchant Center jest jedną z usług Google, niezwykle przydatną dla przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą internetową. Polacy cenią sobie...

content marketing
Content marketing

Content marketing pojawił się już w XVIII wieku, kiedy Benjamin Franklin opublikował „Almanach biednego Ryszarda” w celu promowania swoich...

SEO BLOG