662050685 kontakt@dolp.pl

Link building może na samym początku wydawać się dość dziwnym określeniem jeśli chodzi o sam fakt pozycjonowania stron. Mimo wszystko jest to czynnik nieodłączny w długofalowym budowaniu pozycji, ruchu oraz widoczności. Zdobywanie linków przychodzących do naszej strony w sposób sztuczny czyli robiąc to samemu lub zlecając, jest niezgodne z zaleceniami Google dla webmasterów. Jednak jak tu budować pozycje nie posiadając linków? Oczywiście da się wbijać strony poprzez odpowiednią optymalizację i linkowanie wewnętrzne, jednak na słowa czy frazy kluczowe o trudności średniej wzwyż bez linkowania czyli link bulidingu się nie obejdzie.

Rodzaje linków przychodzących

Tak całkowicie na sam początek krótkie wyjaśnienie jakie są rodzaje linków. Nie chcę tu pisać o linkach exect match, site wide itp. Chodzi mi przede wszystkim o bardziej techniczny aspekt. Więc wyróżniamy dwa rodzaje (typy) linków:

  • linki nofollow (linki nie przenoszące mocy strony lecz dobrze budujące Trust, czyli podnoszące zaufanie witryny)
  • linki dofollow (linki przenoszące moc za którymi podąża crawler, jednak ich nieproporcjonalna ilość (mocno zawyżona) do linków nofollow może być dość podejrzana)

Ja podczas swojej strategii linkowania staram kierować się zasadą Pareto. Można to rozpisać mniej więcej tak, że 20% linków dofollow (całego procesu linkowania) pozwala zbudować pozycje, ruch i widoczność w 80%. Czy jest to zasadne założenie? Jak na razie u mnie całkiem dobrze się sprawdza.

Skąd brać linki do strony ?

To pytanie chyba jest najczęściej zadawane przez osoby rozpoczynające swoją przygodę z pozycjonowaniem stron. Link building powinien być czymś przemyślanym i nie robionym na hura. Dość poważnym błędem podczas pozycjonowania stron www jest kierowanie wszystkich pozyskanych linków na stronę główną pomijając całkowicie podstrony, kategorie, wpisy lub produkty (w przypadku sklepów internetowych). Miejsca skąd możemy pozyskać linki do naszej strony są zazwyczaj ogólnodostępne. Nie mówiąc o prywatnych blogach czy stronach firmowych. Więc linki możemy pozyskiwać z miejsc takich jak:

  1. Fora internetowe (linki z postów, profili, sygnatur)
  2. Blogi (wpisy, komentarze, site wide)
  3. Portale ogłoszeniowe (linki z ogłoszeń)
  4. Linki NAP (name, address, phone tzw. wizytówki firmowe)
  5. Katalogi stron (wiem, że są osoby co jeszcze linkują z katalogów )
  6. Profile Social (wszelkiej maści linki z profili z tzw. WEB 2.0 )
  7. SWL (linki z systemów rotacyjnych – jako linki zapleczowe jeszcze dają radę ale są obarczone wysokim ryzykiem)

Pozyskanie linków w ramach strategii link buildingu uzależnione jest od naszej pracy i czasu jaki temu poświęcimy. Nie jest sztuką dodać blasta z ilością 10000 linków przychodzących z chińskich stron. Jednak taka taktyka i strategia linkowania może szybciej zaszkodzić niż pomóc.

Jak wyszukiwać linki ?

Niby linkowanie stron www wydaje się dość prostą sprawą i tak naprawdę mogą ją robić osoby nie mające nic wspólnego z SEO, to odpowiednie ich pozyskanie wpływa na pozycjonowanie strony w Google. Z pomocą w tym przypadku przychodzą nam operatory wyszukiwania w Google, które odpowiednio zastosowane mogą pomóc znaleźć nam tematycznie powiązane strony. Najważniejsze operatory wyszukiwania to:

  • site – pozwala nam określić rozszerzenie domeny pod którą będziemy szukać linków np.: site:.pl , site:.com, site:.eu Możemy również zastosować wykluczenia przy tym modyfikatorze poprzez dodanie znaku różnicy. Przykład: site:.pl -org co pozwoli nam wyszukać strony z domeną pl, ale wykluczając domeny typu org.pl
  • intitle – używając tego operatora uzyskujemy odpowiedź na zapytanie „słowo kluczowe w tytule”. Wyszukiwane są odpowiednio strony posiadające daną frazę w swoim tytule strony. Jednym z przykładów może być np.: intitle:kosmetyki
  • inurl – operator wyszukujący strony, które mają pożądaną przez nas frazę kluczową w swoim adresie url np.: inurl:forum

Jak najbardziej można,a  nawet trzeba stosować kombinacje operatorów zapytania, gdyż wtedy bardziej zawężamy nasz obszar poszukiwań pod kątem tematyczności stron. Należy przy tym pamiętać, że zbyt częste odpytywanie wyszukiwarki Google poprzez operatory, nie korzystając przy tym z proxy wiąże się z dużym zainteresowaniem Google. Na początku dostaniemy weryfikację obrazkową ReCaptcha, jednak przy kolejnych wielu zapytaniach może skończyć się nawet banem na IP. Jest kilka programów wspomagających tworzyć bazy linków takich jak np.: ScrapeBox (moja ulubiona maszyna do harvestu) czy chociażby nawet Clusteric który również ma wbudowany wewnętrzny harvester linków.

Jak linkować, aby było dobrze ?

Może to zabrzmi dość dziwnie, ale linkujmy naturalnie czyli nasz link builidng budujemy z głową. Oczywiście nie ma to nic wspólnego z naturalnością, gdyż każdy link pozyskanie sztucznie nie jest naturalny i jest niezgodny z wytycznymi. Zastanówmy się nad tym, czy aby statystyczny Kowalski lub Nowak chcąc całkowicie nieświadomie pochwalić się dobrym artykułem który przeczytał gdzieś w sieci będzie zamieszczał link z anchorem czy bez. Oczywiście że bez bo taka osoba nie wie czym jest anchor i po prostu na jakimś forum dyskusyjnym wklei goły url do danej strony artykułu lub jakiegoś produktu. Takie zachowanie pozwala nam zaobserwować, że tworzenie linków (bez znaczenia dofollow czy nofollow) z anchorem typu <a href=”https://google.pl”>wypas owiec w Bieszczadach</a> wygląda bardzo nienaturalnie. Więc jak wspomniane było wcześniej o Panu Kowalskim czy Nowaku to najprawdopodobniej zostawią oni post typu:

„Słuchajcie widziałem że wyszukiwarka https://google.pl ma nową funkcję i pozwala wyszukiwać rozkład lotów promów kosmicznych.”

zamiast

„Słuchajcie widziałem, że  <a href=”https://google.pl”>wyszukiwarka Google</a> ma nową funkcję i pozwala wyszukiwać rozkład lotów promów kosmicznych.”

Wyszukiwarka Google dobrze wie, które linki zostały stworzone w sposób nienaturalny i zbyt duże nasycenie takimi linkami może wiązać się z dość poważnym ostrzeżeniem za nienaturalny profil linków i wtedy wkracza do akcji algorytm Pingwin.

Co to jest link building
5 (100%) 2 głosów