Google Merchant Center

Łukasz Wesołowski | 6 lutego 2020 | Optymalizacja | Brak komentarzy

google merchant center

Google Merchant Center jest jedną z usług Google, niezwykle przydatną dla przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą internetową. Polacy cenią sobie elastyczność i komfort, które zapewnia gałąź e-commerce, więc zakupy przez internet stają się coraz bardziej popularne. Dlatego zdecydowanie warto korzystać z programu stworzonego przez amerykańskiego giganta.

Co to jest Google Merchant Center?

Google Merchant Center to narzędzie wspierające sprzedaż produktów w usługach Google. Dzięki niemu możliwe staje się wprowadzenie ofert, danych o produktach i sklepach, które będą następnie wyświetlane w Google Shopping, Google Ads czy Google Commerce Search. Dodatkowo, można korzystać z niego w połączeniu z dowolną usługą porównywania cen CSS (Cascading Style Sheets – Kaskadowych arkuszy stylów) na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Do niego zalicza się także Polska.

Jak otworzyć konto w Google Merchant Center?

Podstawowy warunek to posiadanie konta Google. Kiedy je założysz (albo już je masz), wejdź na stronę google.com/retail/. Wybierz zakładkę „Rozwiązania”, następnie „Merchant Center” i „Rozpocznij”. Zaloguj się na konto Google i wprowadź informacje na temat firmy (kraj, wyświetlana nazwa firmy i strefa czasowa). W przypadku kraju, wyszukaj miejsce, w którym zarejestrowana jest działalność. Wyświetlana nazwa firmy to także nazwa konta Google Merchant Center, która będzie również widoczna dla osób przeglądających dodane produkty. Podaj jak najkrótszą nazwę, bez dodatkowych przedrostków, wielkich liter i haseł reklamowych.

Istnieje także możliwość dodania do Google Merchant Center loga firmy w sekcji „Promowanie marki”. Musi spełniać ono konkretne wymagania, które zostaną wyświetlone przy przesyłaniu grafiki. Co więcej, lepiej także uzupełnić informacje o witrynę firmy w zakładce „Informacje o firmie”, a następnie „Witryna”. Pozwala to na powiązanie URL własnej działalności z tym kontem (po uprzednim zweryfikowaniu praw do strony www).

Po otwarciu konta warto zapoznać się z zasadami kampanii produktowych Google (wymagane jest także posiadanie konta Google Ads), konfiguracją przestrzeni Google czy reklam produktowych.

Jak dodać produkty do Merchant Center?

Aby móc dodawać produkty do Google Merchant Center, przede wszystkim należy stworzyć (lub posiadać) pliki danych produktów, które w swoim kodzie zawierają wszystkie niezbędne informacje, które będzie przetwarzał algorytm. Google dopuszcza następujące rozszerzenia plików:

  • .gz: Gnu zip, skompresowany TSV (zalecane) lub XML;
  • .txt: TSV;
  • .xml: XML;
  • .zip: zip, skompresowany TSV lub XML;
  • .bz2: bzip2, skompresowany TSV lub XML.

Dla każdego produktu trzeba przesłać oddzielny plik danych. Po jego zarejestrowaniu można go dowolnie aktualizować. Zazwyczaj tak zwane „feedy” przesyła się m.in. z witryny prowadzonego sklepu internetowego, które powinny znajdować się w kodzie strony (muszą być jednak kompatybilne z Google Merchant Center), a także z Google Sheets. Jeśli chcesz stworzyć nowe pliki danych produktów, warto wspomóc się dostępnymi do pobrania kreatorami. Ułatwi to i przyspieszy znacznie proces tworzenia nowych „feedów”, zwłaszcza jeśli niewiele jeszcze wiesz na ten temat.

Pliki danych dzielą się na główne i dodatkowe. Te pierwsze są wymagane, aby wyświetlać produkty w Google. Używa się ich, aby dodawać lub usuwać dane produktów, ustawiać docelowy język i kraj wyświetlania. Dodatkowe pliki danych mają za zadanie uzupełnić informacje o produktach. Nie są obowiązkowe.

Kiedy pliki danych produktów zostały już przygotowane, można przejść do dodawania produktów do Google Merchant Center. Do tego używa się głównych plików produktów. W panelu głównym wybierz opcję „Produkty”, a następnie pozycję „Pliki danych”. Aby utworzyć nowy główny plik danych produktów, kliknij przycisk z plusem. Należy teraz uzupełnić następujące informacje:

  • Kraj sprzedaży – miejsce, z którego sprzedawane są produkty. Plik danych produktów musi spełniać warunki dla danego kraju (więcej informacji w Google Merchant Center Help). Później będzie możliwe dodanie dodatkowych krajów sprzedaży.
  • Język – język, w którym napisano informacje o produktach. Jeśli wybierzesz kraj z kilkujęzyczny (np. Kanada), wyświetlone zostaną dostępne języki.
  • Miejsce docelowe – do wyboru jedno lub więcej miejsc, w których programy Google będą wykorzystywały przesłany plik danych.
  • Główna nazwa danych produktu – nie musi pokrywać się z nazwą przesyłanego przez nas pliku danych. Podaj nazwę jak najtrafniej opisującą dany produkt.
  • Metoda przesyłania – czyli to, w jaki sposób pliki danych produktów zostaną przesłane. Do wyboru: Google Sheets; z wybranego serwera; bezpośrednio z dysku komputera; poprzez powielenie przez Google plików z wybranej strony internetowej.
  • Nazwa przesłanego pliku danych – w zależności od metody przesyłania, wymagane jest podanie nazwy przesyłanego pliku danych. Musi ona być taka sama, jak nazwa pliku źródłowego.

Czasem dochodzi do pewnych kłopotów z plikami danych produktów. Typowe są problemy związane z tworzeniem czy rejestracją danych, formatowaniem i przesyłaniem.

W pierwszym z nich wybrany plik danych produktów może np. nie posiadać wymaganego atrybutu, który zapewniłby prawidłowe jego działanie (najczęściej jest to atrybut id).

Przy rejestracji wybrany kraj sprzedaży produktów musi pokrywać się z wymaganiami dotyczącymi plików danych produktów w danym miejscu (między innymi restrykcje językowe czy te dotyczące waluty). Dodatkowo, przesyłane pliki powinny zawierać odpowiednie rozszerzenia (a jeśli są skompresowane, trzeba również to uwzględnić). Sprawdź ponownie, czy kod danych plików został napisany prawidłowo. W trakcie przesyłania pamiętaj o ograniczeniach rozmiaru dla danych plików (informacje znajdują się w Centrum Pomocy). Samo umieszczenie produktów w Google merchant center nie ma wpływu na pozycjonowanie stron www, więc raczej taka strategia SEO w tym przypadku się nie spełni.

Po zatwierdzeniu wszystkich informacji pliki danych produktów będą przetwarzane. W systemie pojawią się do 3 dni roboczych od daty ich przesłania. W przypadku skorelowania ich z niektórymi usługami (innymi niż Goodle Ads) może zająć to nawet parę tygodni. Teraz wystarczy, że połączysz konto Merchant z Google Ads i opracujesz swoją kampanię reklamową, aby dotrzeć do potencjalnych klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

SEO BLOG

Zapoznaj się z nowościami z branży SEO i zobacz co nowego jest na blogu

jak dodać stronę do Google
Jak dodać stronę do Google?

Dodawanie strony do wyszukiwarki Google w szczególności osobom nie mającym zbyt dużego doświadczenia w tym zakresie, może sprawić sporo...

Serwer podczas pracy
Logi serwera w SEO – jak je czytać

Logi serwera na którym stoi nasza strona mogą co nieco nam powiedzieć na temat tego co dzieje się „we...

pozycjonowanie stron za darmo
Pozycjonowanie stron za darmo

Pozycjonowanie stron za darmo lub może inaczej, bardziej z zapytaniem. Czy można pozycjonować stronę za darmo? Niby pytanie samo...

google merchant center
Google Merchant Center

Google Merchant Center jest jedną z usług Google, niezwykle przydatną dla przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą internetową. Polacy cenią sobie...

SEO BLOG