Pozycjonowanie i funkcjonowanie strony to w obecnej erze internetu kluczowe informacje mogące znacząco wpłynąć na rozwój firmy. Warto więc sprawdzić, czy witryna firmy lub sklep internetowy są wykonane w prawidłowy sposób. Sposobem na to jest audyt SEO, który pragniemy dokładnie przedstawić.
Co to jest audyt SEO ?
Ile kosztuje audyt SEO ?
Ceny audytu SEO są różne, ponieważ każde zlecenie może dotyczyć całkowicie innego rodzaju strony. Głównym czynnikiem wpływającym na cenę jest ilość godzin, które specjalista od marketingu internetowego będzie musiał poświecić na przygotowanie złożonego raportu na temat zawartości i funkcjonowania strony. Ceny audytu zaczynają się już od 500 złotych. Za taką kwotę można oczekiwać specjalistycznego sprawdzenia prostej strony internetowej typu „wizytówka”. W przypadku większych stron firmowych i serwisów informacyjnych ceny będą nieco wyższe. Najbardziej wymagającym typem stron do sprawdzenia są sklepy internetowe, dlatego koszty sprawdzenia takiej witryny również będą najwyższe. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że dzięki dobrze wykonanemu audytowi, w dłuższej perspektywie, można oszczędzić zdecydowanie większe sumy pieniędzy, ponieważ niefunkcjonalna strona zniechęca klientów, nawet jeżeli w jakiś sposób się na niej znajdą.
Ile trwa audyt strony ?
Jak można wywnioskować po wcześniejszych fragmentach naszego tekstu, przeprowadzenie audytu nie jest wcale proste i wymaga specjalistycznej wiedzy. Czas trwania takiego badania zależny jest, podobnie jak cena, od ilości pracy, czyli liczb podstron, historii strony i jej autorytetu. Czas potrzebny na wykonanie audytu strony o średniej wielkości zajmuje zazwyczaj w granicach 15-25 godzin. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że praca nad jedną stroną może nie być jedynym obowiązkiem danego pracownika. Zatem na wykonanie audytu zazwyczaj trzeba poczekać 7-15 dni. Spowodowane jest to złożonością zadania i konieczności wyszukania najlepszych sposobów, które poprawią funkcjonowanie strony.
Jak wygląda audyt SEO ?
- Sposób indeksowania strony przez boty Google
- Nawigacja i struktura strony (m.in. profil linków wewnętrznych)
- Treści tekstowe (tytuły, meta dane i artykuły) i ich optymalizacja względem słów kluczowych i czytelności
- Czynniki User Experience
- Responsywność na urządzeniach mobilnych
- Szybkość otwierania się strony
- Poprawność kodu HTML
To tylko kilka z co najmniej kilkudziesięciu ważnych obszarów analizowanych przez specjalistów w ramach audytu SEO. Po współpracy z profesjonalistami można również oczekiwać wskazówek, które powinny wytyczyć ścieżkę do wprowadzania kolejnych zmian i optymalizacji.
Narzędzia wykorzystywane podczas audytu strony
Powierzając przeprowadzenie audytu specjalistom można mieć pewność, że zgromadzone dane będą wiernie przedstawiały informacje o stronie. Jedyną potrzebną rzeczą ze strony klienta jest darmowa konsola Google Search Console, która pozwala na otrzymanie unikalnych informacji o indeksowaniu strony. Pozostała część narzędzi zależna jest od preferencji i oprogramowani, z których korzystają specjaliści. Do najpopularniejszych z nich możemy zaliczyć m.in. SurferSEO, Moz OSE/API, Senuto, Clusteric, Screaming Frog Log Analyzer, Ahrefs i Copyscape. Bardzo istotne jest także Google Analytics. Natomiast plik z podsumowujący audyt jest zazwyczaj w formacie pdf. Tym, co sprawia, że audyt jest skuteczny, nie są jednak narzędzia, a interpretacja otrzymanych za ich pomocą wyników.