Czy warto korzystać z CDN?

Łukasz Wesołowski | 14 października 2022 | Poradnik | Brak komentarzy

CDN

Obecnie szybkość ładowania strony, czy bloga ma znaczenie i to nie tylko dla czytelników, ale również dla Google, ponieważ to jeden z czynników pozycjonowania. Dlatego warto korzystać ze wszystkich narzędzi, które przyspieszą działanie witryny, a jednym z nich jest CDN.

Co to jest CDN

CDN, czyli Content Delivery Network to sieć rozproszonych po świecie serwerów, które mają zapewnić szybki dostęp do treści. Szczególnie ważne dla blogów i stron, które działają w skali międzynarodowej.

Jakie korzyści daje CDN?

Dzięki dużej bazie serwerów rozproszonych po świecie treści docierają do odbiorców szybciej, ponieważ połączenie następuje z najbliższym serwerem i z niego dostarczane są dane. Inną korzyścią jest fakt, że użytkownicy łączą się z wielu serwerów najbliższych sobie, wiec nawet wzmożony ruch nie powinien powodować przekroczenia zasobów, a co za tym idzie opóźnień oraz błędów. W każdym razie przy pozycjonowaniu lokalnym takie kwestie mają także znaczenie.

Ponadto CDN mają wiele innych funkcji, które dają wiele korzyści można tu wymienić kompresję plików, dzięki czemu czas ładowanie będzie jeszcze szybszy, a jak wspomniałem ma to znaczenie w pozycjonowaniu. CDN daje też zalety związane z dodatkowym bezpieczeństwem. Istnieje bardzo wiele korzyści korzystania a CDN.

Czy CDN ma jakieś wady?

Niestety tak. Chociaż jest ich niewiele, to jest jedna wada, która może doprowadzić nawet do obniżenia pozycji w wyszukiwarce. CDN daje użytkownikom adres IP, wielu użytkowników może korzystać  z tego samego adresu, Google nie wie, że ten adres jest używany przez kilka osób, dlatego jak taki adres „podpadnie” zrobi coś niezgodnego z regulaminem, będzie stosował np. black SEO, to konsekwencje dosięgną wszystkich, którzy z tego adresu IP korzystają.

Przynajmniej takie opinie można znaleźć w Internecie, bo Google zaprzecza, aby takie sytuacje miały miejsce i że nigdy nie karze użytkowników w ten sposób. Komu ufać? Każdy sam zdecyduje. Jak ktoś się obawia, to ten problem można wyeliminować dedykowanym adresem IP, jednak jest to rozwiązanie kosztowne. Pamiętajmy o tym że również błędy 404 mają wpływ na pozycjonowanie i to są ważne kwestie do rozwiązania.

Trzeba też dodać, że nawet jeżeli takie coś ma miejsce, to nie są to sytuacje częstsze, ponieważ są to pojedyncze opinie, a nie „huczenie” całego Internetu. Oczywiście inne mniejsze problemy się zdarzają, lecz łatwo je wyeliminować i często nie są winą samego CDN.

Dla kogo jest CDN?

Jak wspomniałem na pewno dla osób z ruchem międzynarodowym, aby oddaleniu użytkownicy, nie mieli żadnych opóźnień. Jednak skoro przyspiesza witrynę, to mogą go stosować wszyscy, daje on też wiele innych korzyści które zostały wyżej wymienione, są to oczywiście tylko przykłady, ale przydatne dla każdego.

Jak ktoś działa na rynku lokalnym, czy jego strona odwiedzana jest przez osoby zlokalizowane blisko serwerów, czyli w przypadku Polski, Polaków i bliskich sąsiadów, to nie musi korzystać z CDN, jeżeli np. boi się, że to negatywnie wpłynie na jego stronę.

Ile to kosztuje?

Nawet darmowa wersja CouldFlare CDN jest przydatna dla blogów i stron, wiec wydaje się, że warto rozważyć jej stosowanie, nawet jeśli ruch pochodzi tylko z jednego regionu. Jest to też dodatkowe bezpieczeństwo przed różnymi atakami. Jeśli kto chce korzystać z całego pakietu dodatkowych zalet, to musi wykupić wersję premium. Są tańsze i droższe plany.

Patrząc na samą cenę można powiedzieć, że jest umiarkowanie drogo, ponieważ tańsze plany nie są jakieś drogie. Patrząc cena-korzyści wcale drogo nie jest. Oczywiście nie każdy potrzebuje wersji premium, bo po co ona początkującej stronie, która dopiero zdobywa ruch lub jest mało ruchu zagranicznego, wówczas wersja darmowa w zupełności wystarczy. Ulepszone wersje CDN są dla bardziej rozbudowanych stron z dużym ruchem.

Podsumowanie – czy warto korzystać z Content Delivery Network (CDN)?

Biorąc pod uwagę co zostało napisane wyżej, jakie korzyści daje CDN w porównaniu do wad można skwitować to jednym słowem – TAK. Zdecydowanie warto korzystać z CDN, szczególnie w sytuacji, gdzie istnieją jego darmowe wersje, oczywiście ograniczone, ale wciąż przydatne i dla wielu w pełni wystarczające. Również sam wybór hostingu na wczesnym etapie ma znaczenie. Dla osób bardziej wymagających, które chcą mieć wszystkie funkcje w tym dedykowany adres IP i nie boją się kosztów zaleca się wersję premium. CDN oferuje wiele firm, wiec warto przejrzeć oferty i wybrać najlepszą, są też serwisy z wbudowaną funkcją CDN, ale to głównie zagraniczne. W Polsce wśród hostingów funkcja ta nie jest jeszcze popularna.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    ×

    Darmowa wycena pozycjonowania

    Formularz wykorzystuje Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, jak przetwarzane są twoje dane.

    SEO BLOG

    Zapoznaj się z nowościami z branży SEO i zobacz co nowego jest na blogu

    brief kreatywny
    Co to jest brief kreatywny?

    Brief kreatywny stanowi kluczowy dokument w procesie komunikacji między firmą a agencją kreatywną. Jego celem jest zwięźle i jasno...

    narzędzie i strategie API
    Narzędzia i strategie zarządzania API – Przewodnik po najlepszych praktykach

    W dobie cyfrowej transformacji, zarządzanie API (Application Programming Interfaces) staje się kluczowym elementem strategii biznesowych wielu firm. Efektywne zarządzanie...

    cykl życia API
    Cykl życia API – kompleksowy przewodnik

    Zarządzanie API odgrywa kluczową rolę w nowoczesnej architekturze informatycznej, pozwalając na efektywne i bezpieczne zarządzanie dostępem do funkcji i...

    zarządzanie API
    Zarządzanie API – klucz do nowoczesnych rozwiązań biznesowych

    Zarządzanie API odgrywa kluczową rolę w umożliwianiu firmom szybkiego adaptowania się do nowych wymagań rynkowych i innowacyjnych modeli biznesowych....

    SEO BLOG